Strömavbrott....

Jag satt här vid min dator och tänkte skriva ett inlägg för drygt 2 timmar sedan men det blev inget inlägg det blev strömavbrott. Hela lägenheten blev svart och när jag kikade ut i trapphuset var det helt mörkt där med. Så hör jag brandkårens sirener väldigt nära och börjar känna mig lite orolig, kollar ut genom sovrumsfönstret och där på parkeringen kommer det en brandbil med sirener och ljus på och jag ser även att hela höghuset mittemot ät helt mörklagt. Hemtelefonen fungerade inte så jag letade fram mobilen och ringde till hyresvärden, där fick jag till svar att jag skulle ringa Fortum för att kolla vad som hänt. Men hur skulle jag kunna ringa Fortum när jag inte har dator eller något att leta telefonnummer i? Nej vi har inga telefonkataloger, vi struntade i att bära upp några sist kanske inte helt smart men så är det. Så jag ringde husvärden, jag har som tur var dessa nummer inlagda i mobilen. Han sa att Fortum hade fått något fel som berör stora delar av Farsta och det var redan felanmält så vad vi kunde göra sa han var att vänta. Jag ser hur brandmännen går i porten bredvid med sina ficklampor och tycks leta efter något sen går en av brandmännen ut till bilen och ringer. Jag hör så klart inte vad som sägs men han pratar bra länge sen går han in igen med ficklampan i högsta hugg. Då kommer jag på att mina döttrar säkert snart slutar skolan så jag skickar ett sms till dom där jag skriver att vi har strömavbrott och att dom ska ringa mig när dom är på väg hem så att jag kan möta dom i porten med en ficklampa. Bara ca 5 minuter senare får jag svar från mellan tjejen att hon snart är hemma. Jag kilar då ner med ficklampan och passar på att kolla parkeringen också. Nu har brandbilen åkt och vi går upp i trapphuset i skenet av ficklampan. Vi testar att släcka ficklampan när vi är högst upp bara för att se hur mörkt det verkligen är och ja det var kolsvart, vi såg inte ens handen framför oss.

Men nu efter ungefär 2 timmar så har vi ström igen, så skönt. Men herregud så sårbar man är utan ström. Jag hade precis innan strömavbrottet tänkt fixa lunch till mig men det gick inte så bra, det fick bli smörgås idag för varken spis eller mikro fungerade ju. Hemtelefonen fungerade inte eftersom den inte fick ström så det är tur att man har mobiltelefoner. Vad man är beroende av ström, egentligen är det lite läskigt att allt hemma i lägenheten är strömberoende. Det var tur att det bara höll i sig i drygt 2 timmar, skulle strömavbrottet hållit i sig längre ja då hade ju maten i kylen börjat vissna och maten i frysen börjar tina och här står man som ett pucko och kan ingenting göra när man inte har ström. Jo visst nu är det något så när kallt att maten hade fått flytta ut på balkongen om det hade dragit ut väldigt på tiden, jag vet att den klarar sig länge om man inte öppnar kylskåps dörren och frysen, men ändå vad beroende vi är av ström.  Vi som bor i stan och varken har vedspis eller kakelugn eller stormkök (jag vet att man borde ha ett men vi har inget) vi blir helt strandsatta när strömmen inte fungerar, det är tur för oss att strömavbrotten brukar vara korta.

Men nu ska jag börja fixa iordning maten för den ska stå och puttra ett tag för att bli riktigt god. Vi ska ha köttfärs fyllda paprikor och jag vill att köttfärsen puttrar en stund så att smakerna riktigt kommer fram ur kryddor och allt.
Familj | |
Upp