boktips * 2...

Ödets hav. av: Elisabet Nemert.

"Som genom ett under har Aurora Eken och hennes familj skonats från Digerdöden som härjat på Gotland och ödelagt hela byar. Hon har haft en lycklig barndom på den välbärgade gården och kan nu börja se fram emot ett gott liv i Visby som hustru åt en tysk förmögen köpman.
Elin Persdotter föddes i den fattiga delen av Visby och när döden skördade hela hennes familj stod hon helt ensam och utblottad. Till slut hittar hon mat och husrum hos Aurora där hon får en tjänst som piga. De båda kvinnorna kommer varandra mycket nära och det är en början på livslång vänskap.
När Gotland invaderas av den danska armén utlöser förräderi och svek en katastrof och livet blir sig aldrig mer likt. Blod färgar marken röd när flera tusen gotlänningar förlorar livet på slagfältet och Aurora och Elin tvingas fly undan kriget. Livet tar nya vägar där svåra prövningar och farofyllda äventyr väntar dem, men också vänskap, tillit och kärlek."


foto:jag

Den här boken kan jag varmt rekommendera om du gillar historia. Jag älskade den, ville aldrig att den skulle ta slut. E Nemert har ett fint språk och skriver så att det känns som om man faktiskt var på Gotland och i Visby på 1300-talet, väldigt inlevelsefullt och fint. Jag älskar som sagt historia och Svensk historia ligger mig mycket varmt om hjärtat, jag gillar att upptäcka vårat land på nya sett och att få upptäcka en bit av Sverige på 1300-talet genom en bok är fint. Nu vet jag att det är fiktion och uppdiktat men ändå, E Nemert är lärare i bland annat historia och svenska på gymnasienivå.



Bortom Stjärnan. av: Elisabet Nemert

"Herdedottern Sofia växer upp i den lilla staden Betlehem under en period då romarna ockuoperade Palestina. Det är en grym tid, särskilt om man är kvinna och vill gå sin egen väg.
Men Sofia har fått sällsamma gåvor med sig i livet, och ödet leder hennes steg från Betlehem via Alexandria till Rom, världens centrum. Hon når oanade höjder men får också betala för sitt mod och sin aldrig sviktande människokärlek med utanförskap och sviken kärlek.
Trots omgivningens hån viker Sofia inte från sin förutbestämda väg. Hon är stark och stjärnan ger henne vägledning. Och hon förlorar aldrig hoppet om att en gång möta den man hon som ung såg i en dröm..."


foto:jag

Den här boken var också mycket välskriven och fin, men jag gillade inte den lika mycket som Ödets hav. Det kan ha att göra med att jag gillar svensk historia bäst, jag tycker det är svårt att få grepp om Betlehem och Palestina år -0, Jesus tid. Men den vart klart läsvärd och gillar ni böcker i historisk tid så tycker jag absolut att ni ska läsa denna, det var absolut inget fel på den, jag gillar den och kommer med stor sannolikhet att läsa om den vid ett senare tillfälle.
bokrecesioner | |
#1 - - puzzelkvinnan:

Nämen hallo,här har vi en som delar mina intressen böcker och du läser tydligen gärna historiska böcker ännu bättre........



Jag har nyss läst ut en bok som greppa de mig totalt.Den heter Saras nyckel,tyvärr kommer jag ej ihåg författar namnet.Men får du tag i den Läs.

En berättelse från andra världskriget.....

#2 - - Camilla:

Boktips är alltid bra att få.

Tackar!

God morgon!

#3 - - Lotta:

Tack för alla boktips! Jättebra att veta då man blir sugen på att läsa en bra bok men har ingen på lager.

Ha en bra och mysig måndag!

:-)

#4 - - charlottar:

vad kul med lite boktips! jag är snart klar med den jag läser så det passar alldeles utmärkt!

Upp