katakomberna under Paris gator...

Jag och maken fastnade framför ett tv-program på History Channel som hette "Cities of the underworld". I detta program var dom under Paris gator och utforskade Katakomberna som finns där. Jag hade ingen aning om att denna "värld" fanns under Paris gator. Tyvärr så missade jag början av programmet. Men jag tror att det var på 1700-talet (då började staden bli för trång för alla invånare)som man märkte att det inte fanns plats att begrava alla döda invånare längre i Paris så man bestämde sig för att börja använda de underjordiska tunnlarna som fanns under hela Paris. Pesten härjade i Paris i flera omgångar och denna hemska sjukdom skördade så många människoliv att det helt enkelt inte gick att begrava alla 1 och 1 utan man fick göra massgravar som sen grävdes upp och skeletten forslades ner till tunnlarna i underjorden. Man hade tagit kalksten från underjorden under en längre tid för att bygga upp staden/Paris så dessa underjordiska tunnlar fanns redan. Det finns skelett från ungefär 6 miljoner människor i dessa katakomber, en helt otrolig summa tycker jag. Man har med hjälp av kranium och lårben "byggt" som murar utefter väggarna, men bakom dessa "murar" så finns alla andra benrester slängda. Än idag måste man ha anställda som går där nere och håller ordning på dessa "murar" så att de inte blir instabila och rasar samman. Tänk er vilket arbete.


alla bilder är hämtade/lånade på google.

"Katakomberna. I mitten av 1780-talet beslöt man att låta flytta benresterna från flera kyrkogårdar, inte minst från Cemetière des Innocentes i närheten av Les Halles, till Paris tidigare och delvis underjordiska stenbrott. Anledningen till detta var att de gamla kyrkogårdarna var överfulla och direkt hälsovådliga. 1786 inleddes så flytten som tog 15 månader att genomföra. För att undvika alltför mycket oro genomfördes flytten nattetid. Idag kan man besöka en del av dessa katakomber. Ingången ligger vid Place Denfert-Rochereau. Métrostation: Denfert-Rochereau. Katakomberna har öppet tis-sön 10.00-17.00 med sista insläpp kl 16.00. Katakomberna är ett helgat område varför man bör tänka på klädsel och uppträde (se även "respektera" nedan). Den som kan vara känslig eller inte vet hur man kommer att reagera vid mötet med lämningarna av tusentals kroppar avrådes från att gå ner. Den som väljer att besöka katakomberna bör ta med sig en varm tröja eller jacka." -fakta hämtad/tagen från google.
historia/arkeologi | |
#1 - - Camilla:

Det där hade jag heller ingen aning om.

Intressant!

God morgon!

#2 - - Maria:

Vad intressant, det där visste jag inte!

Jag gillar också att titta på såna program!



Önskar en fortsatt fin helg!

#3 - - Marie-Louise:

Camilla och Maria: Jag hade heller ingen aning om dessa katakomber, det är alltid trevligt tycker jag när man får lära sig något nytt :)Men jag vet ärligt inte om jag skulle vilja gå ner där. Okej att jag vill läsa Arkeologi men det där skrämmer mig faktiskt. Skelettdelar av 6 miljoner människor, vad det ska spöka där nere ;)

Upp