utläkt inflammation och förkalkade senor....

Nu har jag varit på min käkröntgen och ja roligare svar kunde man kanske fått. Jag har på vänster käke en utläkt inflammation men på den sidan var det måttligt (sa tandläkaren) och på höger sida har jag haft återkommande inflammationer som nu är utläkta, inga pågående inflammationer har jag just nu och det känner jag också att jag inte har. Sen har jag visst förkalkade/förbenade senor (jag förstod inte riktigt, måste höra med min reumatolog) i båda käkarna eller under käkarna fast främst var det på vänster sida. Ja så det kanske inte är så konstigt att jag ofta har huvudvärk, käkvärk och liksom ont i ansiktet. Hon kunde också känns och höra mina "klonkande/knäppande" käkar. Det är vanligt vid reumatism men behöver inte vara "farligt" och behöver inte behandlas sa hon.

Tandläkaren tyckte att jag skulle fixa en bettskena men först måste jag göra ordning alla nedbitna tänder. Hon såg att jag biter tänder på nätterna och att bettet var något snett. Men jag måste alltså först behandla allt innan jag kan fixa en bettskena. Hon skulle nu skicka mina röntgenbilder till folktandvården så jag kan bli kallad dit. Nu måste jag fixa tänderna, men det kommer bli en dyr grej.

Jag ska till min reumatolg om några veckor så då ska jag fråga ordentligt vad förkalkade/förbenade senor är, hur de uppkommer och vad man gör åt det, om det finns något att göra.

Är det någon av er läsare som vet något om detta? Om ni vet något så får ni gärna skriva en kommentar och förklara för mig.


Sjukdom | |
#1 - - Åsa:

Fy bubblan, det låter ont och dyrt det!

#2 - - E:

Välkommen till klubben! Jag är drabbad i båda käkarna och måste säga att en bettskena var fantastiskt att få. Även om det är mycket jobb med det.



Jag tror att det har med att du har ledpåverkan att göra, men är inte säker. Hela kroppen sätts ju ur spel och med inflammationer som pågår ibland så lämnar det helt enkelt spår i lederna.



Kolla om du kan få bidrag av t.ex reumatikerförbundet. Jag tror att man kan få lite hjälp med sådant, hör med din reumatolog för det är ju olika i olika landsting.

#3 - - Marie-Louise:

Åsa: ja inte så konstigt om jag har haft och har ont :( och ja dyrt lär det väl bli, fy tandis är en ekonomisk fälla...

E: Jag behöver också bettskena men måste fixa massor av nedbitna och trasiga tänder först. Jag tror som du att det har med ledpåverkan att göra, jag ska kolla ordentligt med min reumatolog.

#4 - - Gun:

Fy vad jobbigt. Jag vet inget om det du frågar om, men har också problem med käkarna och har haft flera inflammationer och fått dra ut tänder som spruckit (en tand är lagad tio gånger innan jag till slut fick dem att dra ut den) pga att jag tuggar och gnisslar på nätterna. Jobbigt och dyrt är det..

#5 - - Dansbandsfrun:

Jag vet bara att jag också har en smällande o knakande käke o min Jä**a reumatolog sa att det hade INGET med reumatism att göra... O jag har värk i ansiktet som du beskriver.

Ska gå o kolla detta jag med. (på måndag ska jag be min "husdoktor" om en remiss till en reumat. i ett annat landsting) Nu får det va nog me trams för dom! (låter tuff va? ;)

Upp