1/12 - presentation av mig själv...

Jag så är vi då i december och min julkalender tar sin början. Presentation av mig själv har jag tänkt börja med, jag tror nog att jag har tagit mig lite vatten över huvudet för hur ska detta gå. Men jag gör ett försök och det är mina regler som gäller, så vill jag skriva mycket eller lite så är det upp till mig. Nu börjar vi.

Jag föddes tisdagen den 15 augusti 1972 på Löwenströmska sjukhuset. Ganska snabbt så upptäcktes det att jag var allvarligt sjuk och en iltransport med ambulans gick till Karolinska barnsjukhus. Min pappa åkte efter ambulansen i sin bil och min mamma låg kvar på Löwenströmska. Där på Karolinska försökte läkarna intubera mig men misslyckades om och om igen, till slut blev jag trakaetomerad. Under 2 års tid kämpade jag mot min sjukdom, som även nu i vuxen ålder syns och ibland ger sig till känna.
Jag växte sedan upp i Husby med min mamma och storasyster, min mamma och pappa skildes då jag var 5 år och jag har inga riktiga minnen av att vi levt ihop som en familj. När det var dags att börja högstadiet 1985 så flyttade jag till Skogås med min mamma och styvpappa. I högstadiet var jag riktigt besvärlig och bråkiga. Så besvärlig att jag hamnade i en specialklass under 1 år, VT i 8:an & HT i 9:an. Sista terminen i 9:an bytte jag tillbaka till min "vanliga" klass och det var nog bra, det blev enklare att börja i "vanlig" klass sen på gymnasiet. Jag gick Vårdlinjen, mest för att det var till det betygen räckte.

Jag har arbetat som Undersköterska i ungefär 10 år på Stortorps sjukhem, Södersjukhuset och Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Men skolade sedan om mig till Apotekstekniker som jag arbetade som i ungefär 7 år, det var inte riktigt ett arbete för mig, jag trivdes aldrig ordentligt. Så nu utbildar jag mig igen, men mer om den nuvarande utbildningen i ett senare inlägg, den 4/12 skriver jag om den.

I maj 1992 mötte jag min blivande man, hur vi möttes får ni läsa om på julafton. I väldigt snabb takt kom sedan våra underbara döttrar: augusti 1993, april 1995 och oktober 1998, dom presenterar jag för er imorgon.

I slutet av 1999 fick jag min reumatiska diagnos, då hade jag gått med ordentlig värk i flera år. Jag tror i och för sig att min reumatiska värk startade redan som tonåring men att det aldrig togs på allvar. Min mamma tog mig till olika läkare som bara sa att det var växtvärk, psykosomatiskvärk eller inbillning. Efter mina täta graviditeter så bröt det sedan ut rejält.

Så här är jag: 38 år gammal, en lagom tjock kvinna i mina bästa år som äntligen uppfyller mina utbildningsdrömmar.


Jag bjuder på dessa bilder idag. Foton från Vintersol våren 2010. OBS! jag har haft hjälp med att tömma glasen ;)
julkalender | |
#1 - - Nett:

Rätt festligt att lägga upp en kalender så :)Jadu, detta med namn, det är väl alltid så att i en viss ålder så vill man heta annat. Om några år läs hon vara nöjd med namnet :)

#2 - - Camilla:

Vad spännande det kommer att bli nu i december. Det är några bloggar jag följer som kör denna "kalender"

Intressant!

Hahaha...bara för att du sa så där på slutet,tror jag minsann att det är BARA du som druckit upp allt i glasen ;)

Kram på dig!

#3 - - Fnulan:

Kul,.detta ska vi läsa =)

Mina bloggrundor blir också längre och längre.. ett beroende!!! FARLIGT!!!

Vad fina sakerna blev du gjorde, duktig!

Ja det var trist igår... speciellt när man idag vet att det tog två minuter att kolla! Nu var det som tur va inte farligt!

#4 - - Lotta:

Tackar så mycket för lucka ett :-), mycket trevligt att få ta del av ditt och dig, även om det nu även innehöll delar som inte var så positiva för dig. Nu mera så är det ju en en del av dig och din vardag.

Kram från mig!

#5 - - Petra M:

Så då har jag kikat in i lucka ett... Redan nyfiken på lucka två ;-)

#6 - - Mona:

Intressant inlägg. Du har haft ett jobbigt liv, men verkar så positiv och glad ändå.

Kram

#7 - - Kristina:

Kul idé det här, ska bli roligt att läsa fortsättningen.

#8 - - Carina:

Vad roligt att läsa om dig! Jag gillar verkligen meningen "så här är jag...."

Kram goaste du!

#9 - - Susanne P:

Det var intressant att få läsa om dej!

Tack för att du bjuder på det.

Kram

#10 - - Dansbandsfrun:

jag blir så sjukt impad av dig kvinna som skolar om dig för att uppfylla dina drömmar!!

Jag önskar så att jag hade ork att börja plugga igen...Jag behöver en fet spark i röven...

Hur mår du nu i kylan?

Mina leder är inte så snälla just nu ;( men jag hade inte räknat med nåt annat ;)

kramar

#11 - - Dansbandsfrun:

Sv: min sjukskrivning går ut nu i febr. o då ska jag ut o testa hur mycket jag klarar...ska bli spännande. Vissa dagar funkar jag ju bra, men andra kommer jag ju inte ur sängen men det kryllar ju av arbetsgivare i Sverige som vill anställa sånna ;) OBS:ironi ;)

nej, jag har absolut inte fått rätt hjälp då min reumatolog var helt apatisk o sket i mig. men jag ger mig inte.

Just nu är jag inte svullen, bara ont.

kram

#12 - - Agneta:

kul att få veta ännu mera om dig :-)

o du...vilken tur du inte tömt glasen själv, hade nog snurrat bra?!

#13 - - inger starkStark:

En liten kommentar bara, det var till Karolinska barnsjukhuset du fick åka i plinplongtaxi. det var S:t Göran som räddade dig och såg till att du bli av med kanylen. En viktig detalj för din mamma som skulle kunna sätta en bomb under Löwenströmska och en under Karolinska men tackar, inte gud, S:t Göran för att du lever

#14 - - Marie-Louise:

Inger Stark: Tack mamma, jag har ändrat nu :)

Upp