14/12 presentation av min syster...

Min storasyster var länge min största idol, hon är 5 år äldre än mig och allt jag kan har jag lärt mig av henne...

Att ha en storasyster som är 5 år äldre kan verkligen vara superbra, jätteroligt, underbart och alldeles förfärligt.

Min storasyster är en helt underbar person och jag vet att hon alltid finns där för mig, även om vi inte alltid har tid att umgås och talas vid så ofta som vi vill, så vet jag att hon finns där. Behöver jag henne så kommer hon direkt.

När vi var yngre så var hon ibland, ganska ofta faktiskt under en period, barnvakt till mig. Hon var väl runt 14,15 år och jag alltså 9,10 år. Ofta fick jag följa med ut för att hon skulle kunna vara med sina polare och då blev jag som en liten maskot i deras gäng. Jag tror nog att syrran ibland bara hade lust att ställa ut mig och stänga dörren, men det gjorde hon aldrig. Hon tog alltid hand om mig, faktiskt på bästa tänkbara sett. Och nej, vi var inte ute och "röjde" till sent, dom kvällar hon var barnvakt så gick vi hem i tid. Jag minns från dessa tillfällen då vi var själva att vi aldrig bråkade, vilket vi gjorde väldigt ofta när mamma var hemma, men när det bara var hon och jag var vi alltid sams. Fast helt sant kanske det inte är, jag minns nämligen också att syrran och hennes bästakompis gärna skrämde mig med olika saker, men jag skvallrade aldrig för mamma, det var liksom något mellan oss. Vi höll ihop.
T.ex. minns jag en kväll då de stängde in mig på vår lilla toalett som inte hade något fönster och höll för dörren och sa att när jag hade sett "Svarta damen" i spegeln så fick jag komma ut. Jag såg ingen "Svart dam" i spegeln så jag fick nog vara där en stund, tills jag fattade att jag kunde ljuga mig ut genom att säga att jag såg "Svarta damen" fast jag inte alls gjort det. Eller när hon blev så förbannad på mig under en middag att hon kastade en gaffel mot mig, jag hann ducka så gaffeln fastnade i ena köksluckan, fast då var mamma hemma och blev rosenrasande.

Jag vet att syrran ofta tyckte att jag var jättejobbig, avskyvärd och en liten skit men jag vet också att hon samtidigt älskade mig högt och ingen annan än hon själv fick vara dum mot mig. Jag har lärt mig så mycket av min älskade syster, både bra och mindre bra saker. Och jag skulle aldrig vilja vara utan henne.


syster och jag
julkalender | |
#1 - - Lotta:

Va mysigt med en syrra, det hade jag me velat ha en.

Så kul att läsa om hur ni haft det, med kärlek och men endå det som du fått stå ut med som lillasyster.

Kram

#2 - - maria:

Vilken härlig historia om din syster :)



Ha det så gott !

Kramen

#3 - - Fnulan:

Hej fina vännen!



Jag har två storasystrar, 6 och 4 år äldre än mig. Stora syrran Helen var min mamma och mellansyrran sålde mig på Ica... Vet inte vad som är värst egentligen. Kamilla lurade mig med att rikta fjärrkontrollen mot mig och hotade att hon skulle stråla mig.... Jag gick på det....



Jag har också kastat mig in i det livet och är superglad! Äntligen!!!



Kram fina!

#4 - - Pia Hagman:

Vilken fin beskrivning av din relation med syster din!!! :o)

Kram!

#5 - - Fnulan:

Hahahhah stackare som fått gå runt och tro det!! Hahahha

#6 - - soffie:

va fin bild på er,å va fint du berättar om henne,

kram

#7 - - Ama de casa:

Visst är det så! Syskonen kan man vara hur ovän med som helst emellanåt - men när det verkligen gäller, då håller man ihop :-)

#8 - - inger stark:

Vilken underbar beskrivning av dig och Annette, skulle behöva gråta en skvätt men jag sitter på jobbet och ska nu ta itu med dagens arbete. men bara så du vet Marie-Louise, en underbar text, Annette måste få se den.

#9 - - Ylva:

Vad fint! När det är så stor äldersskillnad tror jag det är lättare att hålla sams.

Upp