21/12 presentation av min mamma...

Snart är det julafton och idag är det alltså dags att presentera min mamma.

Min mamma är en oerhört stark och underbar kvinna, hon fixar (nästan) allt.

När min mamma var 18 år fick hon sitt första barn, min storasyster och när hon var 23 år fick hon mig. Jag var mycket sjuk när jag föddes och min mamma fanns alltid vid min sida. Hon kom till mig vardag som helg, julafton som midsommarafton, enda gångerna hon inte kom till mig var när hon själv var sjuk och det bara för att hon inte ville smitta mig.
Min mamma lärde sig att byta kanyl i min trakeotomi, suga slem ur mina luftrör och koppla syrgas till mig. Allt för att hon skulle kunna få ha mig hemma på permissioner ibland. Det kan inte ha vart det enklaste att behöva lära sig allt detta, tänk att behöva koppla bort "livlinan" till din lilla sjuka dotter och sedan lyckas med att koppla dit den igen, allt detta inom en begränsad tid så att din lilla dotter inte får några men för livet. Enligt mig är hon den bästa och tuffaste kvinna och mamma som jag känner.

Under hela min uppväxt har jag alltid vetat att min mamma alltid finns där om jag behöver henne, vilket hon fortfarande gör ännu fast jag är vuxen. Många bekymmer och problem har hon fått hjälpt mig att lösa och jag vet att hon alltid har gjort sitt bästa för oss, min syster och mig.

Min mamma är politiskt aktiv och det är först nu i vuxen ålder som jag känner mig stolt över att hon är det. När jag var yngre tyckte jag det var pinsamt om hon stod nere i centrum och delade ut valsedlar, pratade inför val eller syntes på tv, men nu som vuxen känner jag mig stolt över detta. Jag har nu äntligen insett varför hon gör allt detta. Det är ju för att vi alla ska få en bättre framtid: kvinnor, män och barn. Min mamma arbetar stenhårt för en jämlikare värld och en bättre vardag för alla.

Min mamma har tyvärr behövt möta många sorger i sitt liv, men de har inte knäckt henne. Nej jag tror faktiskt att hon genom alla sorger har växt och blivit denna starka kvinna som hon är nu.

Mamma jag älskar dig!


min mamma och jag, 1974 (tror jag)
julkalender | |
#1 - - Jeanette:

Tack för din kommentar <3



Intressant att läsa om din mamma, hon låter som min <3 Min mamma har varit politiskt aktiv i hela mitt liv, men sen några år tillbaka är hon inte lika aktiv, dock engagerad i Fi <3

#2 - - Mona:

Mammor är bäst. Om man har turen att få en snäll mamma förstås. Jag hoppas att mina pojkar tycker att jag är bästa mamman oxå.

Kram

#3 - - Agneta:

mammor är något som nästan alltid finns där när man behöver dem! Kul att få läsa om din...förstår att ni har ett starkt band mellan er!

#4 - - Kristina:

Fint skrivet om din mamma.

#5 - - Nett:

Vilken underbar mamma! På den tiden kan jag tänka mig att det inte var lätt att förstå som det kan vara idag. Förstår att du älskar henne!

#6 - - inger starkStark:

Tack älskade unge, vad ska jag säga utom att jag älskar dig och sitter här och gråter, av lycka för att få läsa något så fint om mig själv.

#7 - - Ama de casa:

Din mamma verkar onekligen vara en MYCKET stark kvinna!

#8 - - Svorskan:

Åh! Wow! Vad underbart att känna så för sin mamma OCH vad underbart för en mamma att ha en dotter som uppskattar en så mycket och som skriver ett så underbart kärleksfullt inlägg till sin mamma. Otroligt fint!

#9 - - Camilla:

Å,vad vackert skrivet om din mamma.

Ja...hon verkar vara en stark kvinna.

Hoppas att hon läser det du skrivit.

Kram på dig!

#10 - - Petra:

Vad vore livet utan ens mamma

#11 - - soffie:

så fint du skriver om din underbara mamma och vilken vacker bild !

kram

#12 - - Nett:

Choklad till kaffet är underbart gott :)

#13 - - fnulan:

Fint.. så fint..... tack för att du delade med dig!!!



Ja dumma plogis!!!!! Jag bryr mig inte om julkorten, skiter i om jag får eller inte. dom som skickar skickar och dom jag får blir jag tacksam för! Bra där med de hemlösa!!!!

#14 - - Lilitha:

Ja, mamma är bäst! Så är det bara... Får hoppas att mina barn oxå tycker det...haha. Kram Lilitha

#15 - - Pia Hagman:

Åh, så fint du skrev om din mamma!!! :o)

Smarriga bilder på fudgen!! läskad

#16 - - Doris:

Så fint skrivet! Och så dramatiska dina första år var. Huvva.

Upp