3/12 böcker, vad - hur - när läser jag...

Idag handlar det om läsning, jag älskar att läsa. Jag har nog alltid en bok på gång. Nu under studierna så har läsningen av "vanliga" böcker hamnat i skymundan men jag har läst desto mer kurslitteratur. Min dotter och jag gjorde ett snabbt överslag på hur många böcker jag har läst i mitt liv, vi kom fram till drygt 3000 böcker. Vi räknade så här, jag läser i genomsnitt 2 böcker per vecka, ibland mer ibland mindre och jag har läst själv sedan jag var 8 år ungefär, innan dess var det godnattsagor som mamma läste och enkla barnböcker (dessa räknade vi inte med). I dessa 3000 böcker får jag väl räkna in kurslitteratur och sånt som jag läst också, fast i och för sig så har jag nog om jag ska räkna in även kurslitteratur läst ännu fler böcker. Men äsch vi säger drygt 3000 böcker.

Just nu läser jag Gamla Stan-morden av: Lars Bill Lundholm. Jag har läst de andra i denna serien och jag kan verkligen rekommendera dom, men man ska helst läsa dom i rätt följd, så att man lär känna alla poliser och de andra runt i kring ordentligt.

Jag läser helst deckare eller historiska romaner, men egentligen är jag nog en all läsare.

En bok som jag ofta tänker på, som liksom återkommer lite oftare i huvudet än andra böcker som jag läst är
Avalons Dimmor av: Marion Zimmer Bradley. Jag läste den första gången som 15-åring och fastnade direkt för denna mystiska historiska roman. Den beskrivs som fantasyroman, men jag tycker nog mer att det är en mystisk historisk roman. Jag har sedan läst den några gånger igen och jag gillar den lika mycket varje gång. Tyvärr tycker jag inte uppföljarna är lika bra.

julkalender | |
#1 - - Kristina:

Bra tips om Lars Bill Lundholms böcker, de ska jag absolut prova!

#2 - - Nett:

Oj vad du läser, själv läser jag dåligt, men mannen här hemma läser varje dag.

#3 - - Ann Catrine:

Blev genast sugen att göra samma räkneexempel för mig själv, kom fram till ca 4950 lästa böcker ;-)

(jag är ju bra mycket äldre än vad du är...)

När jag var 7-8 år började jag önska mig böcker istället för lördagsgodis, har sedan dess minst en bok på gång hela tiden. En del veckor blir det 4-5 böcker andra veckor bara 1..

Men läsa det måste jag bara!

(trots att en mamma till en av sonens kompisar dömde ut mig totalt för många år sedan, "så mycket annat NYTTIGT jag kunde göra istället för allt detta läsande...Bortslösad tid" Med andra ord tyckte hon väl att jag var lat ;-)



Ha en riktigt mysig andra adventshelg!



Kram

#4 - - Susanne P:

Jag läser bara på sommaren annars är jag väldigt dålig på att läsa böcker.

kram & ha en bra fredagkväll!

#5 - - Lotta:

Oj då, vad du är duktig på att läsa böcker. Så många det blev när du räknade samman. Det är kul att läsa böcker, svårt att hitta bra bara. Men nu är det lättare då man får så många bra tips från sina bloggvänner.

Kram

#6 - - Fnulan:

KLART DET ÄR SANT!!!! Allt i se och hör och annat!! Jag lovar!

#7 - - Lilitha:

Ja, Avalons dimmor är em bok som jag älskar...likadant med filmen. Har du sett filmen? Kram Lilitha

#8 - - Agneta:

oj, vad mkt böcker det blev när man räknar så! Ligger lite efter dig men hamnar runt 2000 böcker iaf!

Sv; tyvärr ingen nackoperation ännu utan det var för det vanliga att han har ramlat och de ville kolla upp så allt är ok igen. Han fick komma hem igårkväll igen

#9 - - Camilla:

Jag är en liten periodare.

Men boktips är alltid bra att få.

Ha nu en toppen lördag.

Kram på dig!

#10 - - Ylva:

Vad trevligt att du läser så mycket! Jag försöker hinna läsa en bok i veckan, helst två, och för mig är det både nytta och nöje eftersom jag jobbar på bibliotek. Kolla min läsblogg om du vill

http://ylvarosen.blogspot.com

Upp