boktips och annat...

Boken: Svärdet och Spiran är verkligen bra, den griper tag i mig direkt och språket i boken är så fint och drivande. Det går inte att lägga ifrån sig boken. Fast jag fick lägga ifrån mig den en liten stund nu för det blev så sorgligt att tårarna rann så jag såg inte ens texten, måste liksom gråta klart lite innan jag läser vidare. Ni som har läst den vet vad jag pratar om ifall jag skriver att Tom just har tagit emot sin nyfödda son ute i vinterskogen. Det är så fint beskrivet, känslor och tankar, och det är så sorgligt. Ni som inte läst boken men gillar historiska romaner, läs den.

Jag och äldsta dottern gjorde hallonsorbet, vi blev sugna på det igår när vi såg matTinas nyårsprogram. Och vad gott det blev. Knepet var visst att ha i en äggvita när det börjat frysa till sig för att få en sådan där luftig och krämig sorbet, så nu vet jag knepet. Nu ska här testas med olika smaker. Jag älskar citronsorbet men har tyckt att den hemmagjorda blir för kompakt och hård, men det var innan jag visst detta med äggvitan, nu måste jag testa att göra citronsorbet med lite äggvita i och se hur det blir. Men det får nog bli imorgon.


hemmagjord Hallonsorbet, foto:jag

Maken fick Makroner (heter det så) av äldsta dottern i julklapp och idag smakade vi på den första. Det var gott men inte riktigt så där wow gott som jag hade trott. Många bloggare skriver om smakupplevelsen när de gör Makroner, men jag tyckte inte det var så speciellt, alltså det var gott men inte wowgott, ni fattar va.


foto:jag

Ja och sen åkte tomatarna ner i lådan igen idag, så nu har vi bara stjärnorna och ljusstakarna kvar, skönt.


foto:jag
Tips | |
#1 - - Lejonkvinnan:

Mina tomtar får stå kvar ett tag till, åtminstone över nyår och kanske över trettonhelgen :)



Har inte läst den boken, men väl andra böcker som man storgråter till. Fick en bok en jul "Flickan med det röda skorna" och det är nog den bok som jag gråtit mest till.



Kramis

#2 - - Rockkärringen:

Jag har oxå funderat på att ta ner mina tomtar, troll och snögubbar...



ja du det finns många sjuka människor i världen. Tyvärr så är sånt här vanligt enligt polisen, det är sjuka människor som vill ta över ens liv osv.

#3 - - soffie:

mm va gott det såg ut med den hallon sorben.

kram

#4 - - Maja:

tar du bort julen redan? jag har separationsångest jag, vill inte alls!

#5 - - Kristina:

Den såg smarrig ut den där sorben! Men makroner har jag aldrig tidigare hört talas om.

#6 - - Ann Catrine:

Har inte heller just någon jul kvar,

och lika skönt är det,

för att inte snacka om julmaten...

= less!



SV; ändra dig genast om värmefilten!!

Den är verkligen superskön!!!



Kram

#7 - - Åsa:

Jag verkar helt klart ha varit på paus för länge, har ingen aning om vad macroner är. Sorben såg verkligen fantastisk ut!

#8 - - Lisbeth.:

Tack för gratulationerna till mitt nya barnbarn =) Jag plockade knappt upp några tomtar i år, så det blir enkelt att plocka bort julen i år. Gott Nytt År!

#9 - - Johanna:

Den boken får jag kika in lite närmre på! :)



Tack så mycket, jag är så sjukt glad!! :)



Ja texten berör verkligen

#10 - - Moonwitch:

Låter som en bok i min smak, älskar historiska romaner.

De där makronerna ser ju annars väldigt goda ut...Synd de inte var så wowiga...:)

Kram!

#11 - - Ama de casa:

Tomtarna bort allaredan? Här kommer allt julpynt fram första advent och åker väck tjugondag Knut :-)

#12 - - Sussi:

mmm så god sorben såg ut. Nu när du vet knpet blir det nog en hel del goda smaker testade..



Än har inte jag ledsnat på julen så tomtarna får nog bo kvar här till tjugondaknut :)



Gott nytt år!

#13 - - Ingrid:

Här får tomtarna ro några dagar till. Tillhör inte dem som börjar så tidigt, granen kommer aldrig in förrän kvällen innan. Sen brukar den och pyntet flytta ut efter nyår.

#14 - - Emilia:

Tack för tipset :) ska äggvitan vara vispad eller bara som den är?

#15 - - Fina Frun:

ja visst har det blivit en hysteri runt macaronger...

inte helt vältjänat kanske ;)

#16 - - Nett:

Ahh, mina tomatr åker ner i helgen, först skall nyår firas. Jag kallar dem avloppsflugor, vet inte vad de heter, men de är som typ bananflugor och blomflugor.

#17 - - Agneta:

:-) först läste jag det som att du packade ner tomaterna, fick läsa en gång till! Ha ha ha

vad glad jag blir att du tycker om Svärdet och Spiran, jag har tänkt på det så många gånger då du beställde den efter det att jag skrev om den som min absoluta favoritbok av dem alla. För tänk om det bara var jag som ser mästerverket i boken och du satt där med en tegelsten och önskade att du aldrig hade beställt den!

#18 - - soffie:

gott nytt år till dej från mej

#19 - - ansepanse:

jaså dina tomtar har fått försvinna ner i lådorna igen

ha det gott

Upp