kokar fudge...

Just nu håller jag på att kokar fudge och experimenterar lite med smaker och så. Jag har kokat en med chokladsmak och en med vaniljsmak och dessa två har jag hällt på varandra i samma form så det visar sig senare om det blir bra, bilder kommer. Sen har jag kokat om en som jag kokade igår men som konsistensen blev lite knasig på, det gick jättebra att koka om, jag hade i en liten bit smör och en skvätt grädde extra sen fick det koka i 10 minuter. Den omkokta fick ny smak idag, pepparkakskryddor hade jag i.

Recept:
3 dl strösocker
2 dl grädde (visp)
50 gr smör
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao (om du vill ha chokladsmak)
(1,5 tsk pepparkakskrydda om du vill ha pepparkakssmak)

Rör ihop allt i en tjockbottnad kastrull och låt koka på svag värme i 25-30 minuter. Gör ett kulprov.


Kokande Fudgesmet        Choklad Fudge           Vanilj Fudge               Pepparkaks Fudge
Jul | |
#1 - - Agneta:

kan jag lämna min adress här så du vet vart du ska skicka dem??!! Ha ha ha ;-)

#2 - - fnulan:

Jag är inte så glad i det där... men vi gjorde laktistsknäck i dag och rocky road... MUMS!!!! Galet gott!!!

#3 - - Ann Catrine:

Imorgon är det dags för barnbarnen att tillsammans med mig göra godis, har handlat hem så vi kan göra lite av varje...

Får se vad det blir tid till, och hur länge intresset håller i sig ;-)



Önskar dig, och de dina, en riktigt GOD JUL!

#4 - - Ninni:

Mmmmm låter jättegott..själv är jag lat och köper en låda choklad=)



God Jul vännen kram

#5 - - Camilla:

Å,vad duktig du är!

Men...jag vill ju också smaka ;)

Kram på dig!

#6 - - soffie:

mmm va gott älskar fudge tusen tack för receptet.

GODJUL

#7 - - emma & emelie:

mysig blogg ! :D

#8 - - erika:

sv: snacka med tomten att jag vill ha tröjan på morgonen ;)

#9 - - Ama de casa:

Åh vad smarrigt!

#10 - - Agneta:

smyger in och önskar dig en riktigt god jul!!

kram

#11 - - Trolda:

Åh så smarrigt...mums! =D Kikar in för att önska dig en riktigt GOD JUL!!! =D



Trolda - kramar =D

#12 - - carina:

Du får gärna skicka lite godis i ett brev till mig :)) Godis är nästan det bästa jag vet :)

Kram och God Jul!

Upp