måste berätta...

Jag måste nog berätta historien om blomman ni fick se i det förra inlägget.

När min äldsta dotter fyllde vad kan det varit kanske 6 år så fick hon ett blomskott av sin morfar (min styvfar). Skottet var en julkaktus som han hade tagit skott av flera år tidigare av sin mammas julkaktus som haft sin blomma jätte länge (oj vilken knasig mening det blev). Ursprungsblomman till detta skott ni såg i förra inlägg är alltså jättegammal, minst 50 år, säkert mer. Mamma hur gammal kan Lillys julkaktus varit? Uppdatering: Mamma säger att blomman som det första skottet kom ifrån var minst 60/65 år gammal, den har funnits i hela min styvfars liv. Han minns den från när han var liten pojk :)

Så ni ska få se hur dotterns blomskott ser ut idag:
(ja det är jag som sköter den till henne tills hon flyttar hemifrån)


foto:jag

Det där är alltså "moderblomman" här hemma som E fick för 11-12 år sedan och ibörjan av året tog jag två skott av denna moderplanta samtidigt som jag klippte ner den lite. Dessa skott ser ni här varav den ena blommar. Vad jag har hört så ska man missköta dessa blommor för att få de att blomma, så jag måste ha lyckats bra med att missköta det ena skottet:


foto:jag
livet | |
#1 - - ansepanse:

det är roligt när man kan ha så gamla växter och få nya skott av dem

kramar

#2 - - Fnulan:

Åh va kul att den hållt sig så länge!!

Ska hålla tummarna att både du¨å jag får pengar snart!!

#3 - - Lickeli:

Vad lustigt det är med blommor, att vissa kan överleva flera generationer..



Nu är jag åter i hemmets lugna vrå och kommer att börja svara på alla underbara kommentarer som trillat in under min "julledighet" ;)



Jag hoppas du haft både en underbar jul, fortsättning och ett gott slut.

Snart är det nyårsafton och om mina beräkningar stämmer så kan det ju knappast passa bättre än att det samtidigt är halvmåne :) Det kommer ett inlägg om det om ett par dagar i min blogg :)



Kram

#4 - - Lickeli:

Men oj så lustigt! 60 år alltså? Ja, visst är det fantastiskt. Med kärlek och näring kan man visst överleva det mesta ;)

Allting som har en historia bakom sig är alltid mycket mer värdefullt, särskilt om det är något som funnits inom familjen, oavsett om det är en sak eller som i det här fallet ett liv i form av en blomma :)

#5 - - Stina:

Kul och vad stor den har blivit.

#6 - - puzzelkvinnan:

Det var kul,att de kan bli så gamla...........

#7 - - soffie:

wow va fin den är å va kul att den blivit så fin...

#8 - - Anonym:

oj, du får sköta blommorna ordentligt!!!

Här hemma hade "någon" stansat bladen på bladen på min julkaktus.

#9 - - Susanne P:

Vad härligt med en blomma som har en historia bakom sig.

Kram

#10 - - Lotta:

Va fin! Roligt när blomman har en historia som man känner till. Jag har me en sådan blomma men det är en nattens drottning som jag aldrig fått till att blomma trots att den är 30 år gammal. Men den lever i alla fall. Skam de som ger sig!

Kram

#11 - - Camilla:

Vad kul att behålla en blomma så länge.

Men om man ska få den att leva så länge kanske man måste ha en och annat grönt finger ;)

Det vill säga att det skulle jag aldrig klara av.

God morgon!

#12 - - Ninni:

OJ va häftigt=)



Har en kaktus i gästrummet får se till att missköta den ordentligt då..hihi.



Ha en skööön onsdag, kramen

#13 - - carina:

Kul att man kan ha kvar den så länge :)

Jag har själv en, men den blommar nästan aldrig :(

Men så har jag inte speciellt gröna fingrar heller!!!!

Kramar till dig!

#14 - - Ama de casa:

Kul med en släktblomma :-)

#15 - - Agneta:

vad roligt med en blomma med historia!

Upp