dilemma....

Jag står inför ett dilemma. Jag uppfostrar mina döttrar till att de ska gå sina egna vägar, att våga stå upp för sig själva och vad dom är. Men nu vill en av döttrarna ha en "mysdräkt" som ser ut som en pyjamas med ett stort nallehuvud på som luva. Och jag kan bara inte förmå mig att beställa denna "nalledräkt" som jag kallar den och varje gång jag säger så blir dottern sur och arg. Men alltså mitt dilemma är just nu alltså detta: hur förhåller man sig till detta faktum av klädval som jag själv är oerhört skeptisk till  kontra att uppfostra självständiga modiga döttrar? Jag är rädd för att hon kommer bli mobbad om hon kommer gående med denna mysdräkt/pyjamas och jag vill verkligen förskona henne mot det. Själv säger hon att hon struntar i om hon blir retad eller mobbad för denna dräkt, gillar dom inte hennes kläder får dom väl låta bli att titta typ tycker hon. Samtidigt som jag känner en ovilja att se henne i dessa kläder så är jag ändå lite stolt över att hon vågar gå sin egna väg och skiter i andra. Men hur bra är det att alltid skita i vad andra tycker? Ibland kanske det är bra att falla in i normen, den vanliga ramen? Jäklar vad svårt det här är! När/Om hon läser det här nu kommer hon bli skit sur och arg på mig, men alltså jag måste få ur mig detta. Jag vet allvarligt talat inte hur jag/vi ska göra. Okej om hon bara hade denna nalledräkt hemma, då skulle jag vara helt okej med denna dräkt, men ute, nej jag varken vågar eller vill skicka ut henne i denna. vem vet vad tokiga människor kan få för sig att göra. Provocerade människor är inte att leka med. Jag vill inte få hem en sönderslagen dotter bara för att jag har låtit henne gå ut i denna nalledräkt....

bild:akinaiblog japan shop

Familj | |
#1 - - Lotta:

Ska hon betala den med egna pengar så låt henne köpa den. Ska hon ha den i skolan hade hon tänkt? Kan inte låta bli att skratta lite, då den var söt. Ja jag säger då det, dessa underbara ungar.

De kan ju ta slut!!!!

Hoppas det ordnar sig :-)

#2 - - Lejonkvinnan:

Den är gullig, om man är liten tycker jag.

Ska hon ha den så låt henne betala själv, förklara för henne vad som kan hända om hon provocerar för mycket. Jag har själv en son som valt "bondestilen" i skolan och fått lida pest för det och det önskar jag ingen.

Svårt val!

Kramar om!

#3 - - Marie-Louise:

*Lotta & Lejonkvinnan*: Tack för era svar. Hon kommer få betala hälften om det nu blir ett köp och ja hon vill ha den i skolan. Hon är inte så liten längre snart 12 år, därav min tveksamhet och vi bor i en förort till Stockholm, kanske ett bra ställe att sticka ut på kanske inte, det vet man aldrig. Jag och maken ska fundera över helgen hur vi ska göra.

#4 - - Åsa:

Oj, va svårt! Jag tror att det är svårt att mobba någon som är så självsäker men som du skriver finns det ju värre saker som kan hända. Supersvårt! uppdatera gärna med hur du gör.

Upp