morgonbak...

Igår provade jag ett brödrecept som jag hittade hos söta saker, ett enkelt och gott bröd som bakas ut till små frallor. Jag bakade en omgång igår och dom bröden tog slut nästan direkt, receptet ger ca: 8 bullar och eftersom vi är 5 i familjen så kan ni förstå varför det tog slut så fort kanske. Igår kväll fick jag för mig att jag skulle prova att kalljäsa detta bröd över natten i kylskåpet, fråga mig inte varför, det var ett ryck som jag fick. Kikade runt lite på olika sidor om kalljäsning eftersom jag aldrig har provat det själv och bestämde mig för att prova. Receptet kan ni hitta hos söta saker, men ni får det här också.

Bröd:

- 25 gr jäst
- 3 dl vatten
- 1 tsk salt
- 1 msk olja
- 6 dl vetemjöl special
- uppvispat ägg
- vallmofrön

Rör ut jästen i ljummet vatten och tillsätt salt och olja. Arbeta in så mycket mjöl att degen släpper från kanterna. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Baka ut till ca: 8 bullar och låt jäsa under bakduk ytterligare 30 minuter. Pensla sen bröden med uppvispat ägg och strö på vallmofrön. 250 grader i ugnen i ca: 10 minuter.

Igår gjorde jag hela receptet direkt och fick väldigt goda fina bullar till mellanmål, sen på kvällen gjorde jag allt till den sista jäsningen, då la jag mina utrullade bullar på ett stort fat och la gladpack/plast över och ställde in allt i kylskåpet över natten. Imorse tog jag ut mina bullar ur kylskåpet och lät dom jäsa lite i rumstemperatur medan ugnen blev varm, sen penslade jag bröden och hade på vallmofrön och gräddade dom i 10 minuter. Det blev väldigt gott och lyckat, härligt med bröddoften på morgonen och utan särskilt mycket jobb. Ända skillnaden vad jag kunde känna på att kalljäsa bröden var att ytan på bröden blev lite hårdare efter kalljäsningen, men det gjorde ingenting tyckte vi. Ni får en bild på de färdiga bröden, tyvärr kom jag ihåg kameran alltför sent, så ni får inga före och efter bilder.


foto:jag
Tips | |
#1 - - Heleena:

Smarrigt :)

Upp