hemma idag...

Idag är jag hemma från föreläsningen på skolan. Vaknade med en otroligt ond kropp och pallade bara inte att kliva upp och ge mig ut i kylan. Vissa dagar är värre än andra, så är det bara. Imorgon ska jag ta min Humira-spruta och det brukar kännas 1-2 dagar innan att det är dags. Idag kändes det mer än på länge, kanske beror det på att kylan har kommit nu.

Men jag ska ta mig iväg på utvecklingssamtal i alla fall. Vid 12 ska jag åka iväg och till dess ska väl kroppen ha kommit igång hoppas jag. Blir nog till att ta en extra värktablett och sen lägga mig i ett hett bad kanske.

Läste i DN imorse (hittar tyvärr ingen länk) att utlandsvården för reumatiker skulle tas bort eftersom vi får så dyra läkemedel nu och landstingen anser att utlandsvården bara kostar massor av pengar utan att ge tillräcklig hjälp. Självklart är jag mycket tacksam för att jag får dessa "reumatikersprutor" som jag brukar kalla dom, men utlandsvården är ett extra plus i träning och välmående. Värmen gör att i alla fall jag kan tillgodogöra mig träningen och behandlingarna och sen ska man inte glömma samvaron i att träffa andra reumatiker. Det är oerhört skönt att träffa andra reumatiker som förstår vad man pratar om. Man behöver inte förklara sig hela tiden eftersom de andra förstår hur man mår, man får tips och idéer för vardagens liv och man får prata sjukdom och värk utan att de andra tröttnar (förstå mig rätt nu) men de som inte har kroniskvärk kan aldrig helt förstå. Samvaron, träningen och värmen gör underverk för mig, i alla fall för en tid.


vandring i bergen, Teneriffa april 2010. foto:jag

Jag skulle aldrig här hemma klara av denna vandring i berget som jag faktiskt klarade av på Teneriffa i våras. Det var en mycket tuff terräng men jag fixade att vandra hela vägen, mycket på grund av träningen innan och värmen. Vandringen gjordes under min 3:e vecka på Vintersol nu i våras.
Sjukdom | |
#1 - - Sussi:

Det låter ju inget bra om dom ska ta bort utlandsvården. Kan dom inte bara minska ner på den om dom tycker det går så dåligt. Inte ta bort den helt! Fast det är väl sak samma förstås!

#2 - - carina:

Att vandra i bergen är inte det lättaste, kan jag tro.Vi har fjällvandrat 2 gånger, och det är riktigt jobbigt!

Ha en fin Tisdag!

Kramar

#3 - - Agneta:

tråkigt att höra att du har en ond dag, och ännu värre är det att höra att de ska ta bort utlandsvården. Har själv aldrig deltagit, men har ju hört att bla du mår väl av det och så ska det bara försvinna. Trist utveckling!

Hoppas att du klarade att ta dig upp o iväg på samtal, själv har jag fått feber med nu så vi är rejält däckade här

#4 - - Gun:

Vad tråkigt att vädret påverkar måendet så mycket, och vad idiotiskt att de försämrar vården. Men förvånad blir jag ju inte.

#5 - - Stina:

Värme är underbart för kroppen, iaf för min och framför allt för din tror jag!

#6 - - Ninni:

Blir så trött på alla indragningar..det är väl bättre att ni får den värmen som ni så väl behöver.

Sjukskrivningar kostar ju pengar det med...suck



Kram kram

#7 - - soffie:

usch va jobbigt för dej,å nu när vädret är så här med,

hoppas du mår bättre nu å kan sova gott inatt.

ska du iväg till varmare land i vinter igen?

Låter ju heltokigt att det ska tas bort den vården,fyy va sjukt,blir så arg!

kram

#8 - - Lotta:

Vilken upplevelse att klara av något som man i vanliga fall inte skulle klara av här hemma. Hoppas att du känner dig bättre efter din morgonvila :-)



Kram

#9 - - messan:

Vad trist att du fick stanna hemma idag. Hoppas du kan ta igen det en annan dag.

Varför ska det tas bort i vården?

Kram

#10 - - puzzelkvinnan:

Oj,ja det är inte kul med sjukdomar.

Jag mår oxså bättre i värmen.Min whiplash är mindre ond då..........Lycka till.........

Upp