facebook....

Ja överskriften säger väl egentligen allt, facebook. Ibörjan var facebook en trevlig sajt där man kunde hitta tillbaka till vänner och bekanta från förr, det hela var ganska enkelt och komplikationsfritt. Nu hör man bara mer och mer hur jobbigt det börjar bli med facebook.

Jag funderar skarpt på att avsluta mitt konto för jag orkar inte riktigt med alla sandlåde intriger och sura miner. Ändå vill jag vara kvar för det är fortfarande en bra mötesplats och jag försöker ligga väldigt lågt där ute. Ibland misslyckas jag och då hugger det direkt. Jag tycker att det alltför ofta skrivs om väldigt privata och utlämnande saker i statusraden och detta har jag någon gång påpekat, då det handlat om att hänga ut andra än sig själv (vad man skriver om sig själv är en sak). Och det är då det tar hus i helvete. Inte ska jag komma och tro att jag får vara kritisk och ifrågasätta någons statusrad, nej alla ska få skriva precis vad och hur dom vill, sen vill dom att alla ska gilla deras inlägg och göra tummen upp. Gör man inte det så ska man stå till svars varför man inte tyckte som alla andra. Vad hade jag för rätt att ifrågasätta uthängningen? Ja helt enkelt därför att jag tycker att man måste vara lite försiktig med vad man skriver på nätet och framför allt på facebook där du inte ens "äger" din egen sida och dina egna foton. Allt behöver inte förmedlas till alla hela tiden, vissa saker håller man inom familjen, släkten, paret eller vad ni vill. Vissa saker behöver inte vi andra veta. Vill man/behöver man gnälla av sig så kan man göra det på andra sett. Man kan maila sina vänner och gnälla av sig, man kan ringa sina vänner och gnälla av sig, men man behöver inte skriva privata saker i statusraden som handlar om någon annan än sig själv.

OBS! detta gäller så klart då det är en negativ statusrad som innefattar andra än bara dig själv. Glada, roliga och trevliga saker som händer familjen, maken/makan m.m. är en helt annan sak om den/de andra går med på att du skriver det där. Men har det hänt något olyckligt, hemskt, ledsamt eller så behöver inte alla veta det....
Allmänt | |
#1 - - Mona:

Håller med dig helt och hållet.

Ha en fin dag

#2 - - Lejonkvinnan:

Hm, håller med även om jag kanske skriver lite utelämnande ibland som nu när det har gällt min mamma. Men jag skriver ju då trots allt om saker som hänt mig och tar inte med någon annan i negativa meningar. Jag har inte råkat ut mer än en gång för påhopp på fb som tur är.



Samma gäller ju bloggen. Jag bloggar hyfsat anonymt, skriver inga namn, och bara de som vet vem jag är, som jag har valt ska veta vem jag är, kan ju förstå vem jag skriver om.

Men visst får man tänka sig för.



Kram



#3 - - Sand mellan tårna:

Håller med dig! Finns så mycket "skit" på fb nu. Det jag har det till är att hålla kontakten med gamla (och nuvarande) vänner. Riktigt roligt när man hittat gamla klasskamrater från förskolan eller tonårskompisar och börjar prata minnen om allt bus man hade för sig:)

#4 - - Linda:

Roligt att få nya läsare, även om mina inlägg ibland är negativa i den mening att jag är slut och trött. Men på något vis vill och måste man få ut tankar, känslor och frustrationer. Det är inte alltid anhöriga orkar lyssna. Min blogg är en ventil, sen min olycka inträffade.



Facebook ja, jag har varit väldigt negativ till den sajten. Det är nyss jag skaffade ett konto där.

Jag ligger lågt och har enbart kontakt med de vänner jag har. Man får tänka sig för ute på webben. Spelar egentligen ingen roll om det är FB eller en blogg. Man ska akta sig lite för att kritisera andra och hålla sig inom rimliga ramar.

Jag har blivit smutskastad på bloggar, men har valt att strunta i sånt och då slutade det. Var väl inget roligt längre då jag vände ryggen till.

#5 - - Ninni:

Håller faktiskt med dig..därför är det roligare med bloggen.

Där kan jag skriva lite med "privat"..eller nja, haha.



På fb skriver jag bara korta saker..vill jag en vän mer skriver jag ett privat meddelande.

Är det nåt jag INTE gillar struntar jag i att kommentera det.



Ha en gooo dag, kram

#6 - - Ama de casa:

Jag är nästan aldrig inne på FB nuförtiden... Jag tycker absolut att man får skriva vad man vill om sig själv. Om andra, däremot, där har man inte rätt att knåpa ner vad som helst...

#7 - - Åsa:

Fy va tråkigt! har jag aldrig varit med om, självklart är det int ok att skriva om andra på det sättet.

#8 - - Mia systeryster:

Jag har inte själv facebook, men håller med. Man ska inte hänga ut någon annan på nätet!

#9 - - soffie:

tycker med bloggen är roligare,facebook är så rörig men jag är där å kikar varje dag ändå ,

ha en goo kväll

#10 - - maria:

jag tycker bloggen är med personlig och jag känner mig mer hemma på min blogg..däremot så vill jag ha fb för jag har mina nära och kära där :)



kommer ett inlägg om chokladen i morgon :)

kramen

#11 - - Agneta:

jag har inte ens en konto på Fb, har aldrig riktigt förstått varför jag skulle när alla andra tjatar på mig ang att bli medlem. klart man inte ska hänga ut någon annan...........!

#12 - - J:son:

Var "medlem" på FB en kort period, men tyckte inte om det.

Tacka vet jag bloggeriet!

Mycket mer "personligt", men på ett bra sätt!



Hänga ut familj, vänner och släkt är bara rätt igenom elakt!



Kram, J:son

#13 - - Kristina:

Vad trist det där låter! Jag har turen att ha vänner på FB som uppför sig bra, det är bara glada, roliga och vänliga inlägg och tillrop. Däremot är jag starkt kritisk till de som lägger ut mängder av bilder på sina barn (många gånger utan barnens mandat), de verkar inte förstå att de där fotona kan användas i alla möjliga sammanhang senare.

Upp