biblioteket och böcker om symboler...

Jag tog en tur ner till biblioteket för att se om jag kunde hitta lite böcker som skriver om symboler och symbolik i konsten. Bibliotekarien hjälpte mig att leta lite och vi fann tre böcker som verkade bra. Men nu när jag har bläddrat i alla tre här hemma så inser jag att de symboler som jag letar efter finns inte i en enda bok som jag har lånat. Så nu är frågan om jag ska gå till biblioteket igen och leta eller om jag ska skriva ner det som jag minns att hon på museet berättade om. Det var en massa om rovor, kålhuvuden, granatäpplen, döda fåglar m.m. vilket alla hade sexuella undertoner/symboler. Men enligt böckerna som jag har hemma nu så är t.ex granatäpplen symbol för liv och det stämmer inte riktigt med de som sas på museet. Kanske behöver jag en speciell bok som skriver om symboler som kan avläsas som sexuella undertoner - laster och luster. Usch så svårt det blev nu.

Uppdatering: Jag hittade en annan bok om symboler i konsten inne på biblioteket på Medborgarplatsen, så imorgon ska jag börja skriva. Blir nog bra det här.


foto:jag
utbildning | |
#1 - - Anonym:

Grekland var frukten en symbol för gudinnor, till exempel Astarte, Demeter, Persefone, Afrodite och Athena. Träden planterades på hjältars gravar för att deras ätt skulle bli talrik, trädet uppfattades som en symbol för fruktsamhet eftersom frukten innehåller många frön. I Rom avbildades Juno med ett granatäpple i handen som symbol för äktenskapet.



Kan detta vara till hjälp...hehe...



Kati

#2 - - Mona:

Tack vad snäll du är för din kommentar. Jag vänjer mig nog. :)

Kramen

#3 - - Nett:

Just symboler det kan jag tänka mig är mycket intressant, finns en hel del historia bakom det. Kram

#4 - - Barnens Hjältar:

Ja självklart är det helt ok, jag skrev min mejl här nu!!

Upp