den blommar igen...

Jag har haft en novemberkaktus (tror jag den heter) i ungefär 12 år. Min äldsta dotter fick den som ett litet skott i 6 års present av sin mormor och (styv)morfar. Skottet kommer ursprungligen från en novemberkaktus som har funnits i morfars föräldrahem, så "grund" planat är mer än 60 år.

Detta lilla skott har nu blivit en stor blomma, och ja det är jag som har vårdat den, dottern får med sig den sen när hon flyttar hemifrån som vuxen. Men den har aldrig blommat. Förra våren tog jag små skott av "moderplantan" och dessa små skott blommar nu igen. De blommade runt jul/nyår och nu blommar de igen.


Här är den stora blomman som är dotterns.




Här är de två skotten.

Bakom blommorna i fönstret står det lite olika foton i ramar, t.ex dessa två:


min man med sina två äldsta döttrar. (måste leta fram fotot på 3:e dottern)
Vardag | |
#1 - - Ingrid:

Sådana har alltid funnits i mitt föräldra/morföräldrahem också. själv har jag inte lyckats något vidare.. Och nu har jag inte ens några kvar. vi hade två olika November och Påskkaktus

#2 - - Anonym:

O, vilken historik det var på blomman.... tänk att den överlevt!!



Fin är den!



Kati

#3 - - Paula:

Hejsan på dej! Kul att du hittade min nya blogg!

Hoppas att du får en bra kväll! Kramar

#4 - - Anonym:

Visst är det roligt att se dom fina blommorna :)

Jag har fått ännu mera blommor på min kaktus :)

Ha en bra kväll!

Kramen♥

#5 - - Agneta:

verkar vara tid för de där kaktusarna att blomma, våran härhemma som missköts å det grövsta blommade förra veckan. Var den fick den energin ifrån är ett mysterium... ;-)

Sv, nej hon hade inte halsfluss..än iallafall, virus som vanligt..men var lite svullen och hög feber ca 40. Ska avvakta och se om det blir bättre tills på torsdag enligt doktorn.

#6 - - soffie:

min novemberkaktus/påskkaktus blommar med igen,den blommar 2g/år,måste fota den nån dag,de är så fina och tåliga blommor,

Men ååå va fina bilder på dem ,

kram

#7 - - Susanne P:

Den blomman gillar jag. Och det är alltid kul med en liten historia bakom.

Kram

#8 - - Susanne P:

Den blomman gillar jag. Och det är alltid kul med en liten historia bakom.

Kram

#9 - - Linda - En Vimsig Mamma:

Nej nej dagen har varit toppen och jag är glad att det blev så mycket fixat =)!!

jag kommer jobba inom vården natte tid..kram

#10 - - Sussi:

Vilken härlig färg på novemberkaktusarna. Kul att skotten i alla fall blommar. Skoj att ha något sorts minne så där. Jag har inte så många sådana..



Kramisar

#11 - - Ragnvi:

Bara att gratulera! Dig för att du lyckas med blommorna och ett försenat grattis till din dotter!

Underbara vårtecken hos dig!

Kramen!

Ragnvi

Upp