att det kan svida och värka så...

Att en hals kan göra så ont. Det känns ungefär som att ha halsfluss *10, det svider, värker och irriterar. Jag kan inte svälja min egna saliv ordentligt, ibland måste jag spotta ut istället. Iskallt vatten går ganska bra, rätt sorts glass fungerar - andra glassar svider, en halv barnmatsburk lyckades jag få i mig i går och en halv mjuk macka som jag doppade i thé men thét kunde jag inte dricka upp för det gjorde för ont.


så här såg vår frys ut när jag kom hem, vilken lycka med all isglass.


tyvärr gick den här goda inte så bra att äta, det sved som eld i halsen av den.

Nu ska jag försöka dricka lite kaffe som har fått svalna och kall nyponsoppa. Sen får det nog bli potatismos idag och kanske äggrör, för just det lite äggröra fick jag i mig igår.
Men nu hoppas jag innerligt att mina halsflussar ger med sig i höst och vinter för i så fall är den här smärtan helt okej att genomlida.

Jag fick en fråga om de hade sytt i halsen: Nej jag är inte sydd. Jag har två stora sår där halsmandlarna satt förut som är helt öppna - stora som en femkrona på varje sida. Mina halsmandlar var visst ganska svåra att få bort för det hade blivit mycket "ärrbildningar" och "annat knas" efter alla mina infektioner. Så läkaren sa att de fick gå djupare än vanligt och bredare än vad som brukar behövas - så mina sår är enligt läkaren större än vad det brukar bli efter en halsmandeloperation.
På grund av detta så avstod läkarna från att göra något med mina stämband eftersom infektionsrisken ökade i och med att de fick ta bort så mycket. Och infektion i stämbanden vill man ju absolut inte ha - så en operation av stämbanden ska vi diskutera senare. Ärren i luftrören väntade de också med, men de var ner och kikade och allt såg bra ut från de förra operationerna jag har gjort. Det har läkt fint och det är bara lite fix att göra - om jag vill. Och ja det tror jag att jag vill. Visst är det jobbigt att vara nyopererad men sedan med facit i hand så har det alltid varit värt det för min del. Att kunna andas lättare och mindre "ljudligt" och att kanske få en röst som inte är så hes och skrovlig det gör det absolut värt att operera igen!
Sjukdom | |
#1 - - Husfrun:

Skönt att höra att du är hemma igen även om du har ont. Hoppas det onda lättar snart. Det där med ärrbildning är läskigt tycker jag. Själv har jag nån sjukdom, vad den nu heter, som gör att ganska små och obetydliga sår kan få för sig att bilda ärr som växer och växer. De får jag med jämna mellanrum operera bort, men så växer naturligtvis operationsärret efter hand, så det är en ond cirkel det där.

Lycka till nu! Kram.

#2 - - maria:

Vad härligt att du är hemma igen och att det gått bra <3 även om du har väldigt ont...

Ta hand om dig nu så att du snart mår bättre...



Kramar

#3 - - mammakero:

Jag förstår att det bränner som eld då du måste svälja, med två så stora öppna sår i halsen! Stackare, hoppas du nu har gott läkkött!

Normalt kommer jag bara ihåg detaljer av mina drömma, som känslan drömmen gav mej och de bisarraste detaljerna! Denna dröm var så påträngande att jag var TVUNGEN att skriva om den...

#4 - - Kristina:

Skönt att du fått det gjort, nu är det bara att hoppas på att du slipper ha ont så länge - låter ju inget vidare det där. Krya på dig!

#5 - - Gun:

Åh du har gjort operationen! Skönt att allt har gått bra och att du är hemma igen, men vad jobbigt att det gör så ont. Hoppas det ger med sig snabbt.

#6 - - Yohanna i Las Palmas:

Sa trakigt att hora att du har ont.

Jag har ahft en massa halsflusar och en kortelfeber i mitt liv och det ar inte roligt. Jag forstar precis. Nar jag var mindre sa hade jag det standigt men som tur ar sa har det gett sig med tiden. Nu sa kanske jag far det vart 5e ar mot 5 ganger om aret forut.



Men det har ocksa gett mig enmassa arr pa halsmandlarna och det har blivit fickor i dem dar det samlas smuts och bildas var.

Ursch det later valdigt ackligt och det at det.

Kanske bast att ta bort dem ;)



Halsningar

och krya pa dig.

Yohanna

#7 - - Agneta:

låter som en riktigt stor op. Jag håller tummarna för att det går på rätt håll med tanke på att du nu börjat ta antibiotika. All lycka till ifrån mig!

kram

Upp