promenad längs minnenas allé...

Idag gjorde vi det äntligen, mamma och jag. Vi åkte ut till Edsberg i Sollentuna och hälsade på min älskade mormor. Åt lite lunch och fikade med mormor och pratade minnen. Sedan bar det iväg, mamma och jag tog en lång promenad längs minnenas allé. Med inspiration av Elisabet Nemerts senaste bok Ljusets dotter går vi längs Landsnoravägen i Edsberg, upp till Edsbergs slott och Landsnora kvarn.

När jag var barn hade min mormor ett hus på Landsnora vägen och vi, mormor och jag, gick ofta upp till Edsbergs slott när vi promenerade. Huset ligger kvar men är så förändrat från när jag var barn att jag faktiskt inte ville ta något foto på det. Jag vill ha min minnesbild av mormors hus kvar. Med den vackra trädgården, stentrappan gjord i Ölandssten med fossilerna i som jag alltid var så fascinerad av. Jag kunde sitta i timtal och smeka på fossilerna och fantisera över hur de kommit in i stenen, där tror jag min arkeologdröm vaknade till liv ihop med min nyfikenhet. Hela denna fina stentrappa är nu riven och ersatt med en trappa av trä. Men jag fotade vid Edsbergs slott.








Edsbergs slott med kringvarande hus - lador m.m.




Kvarnen har en väsentlig betydelse i boken...
sommar | |
#1 - - Agneta:

det är nog så...vissa minnen ska bevaras i hjärtat, väl förseglat!

kram

#2 - - Linda w L2K - Från botten till toppen...:

Vilka härliga bilder!

Men trist med mormors hus...



Sv: vi hade det toppen jag och tjejerna. Var riktigt härligt att komma iväg så där och en rejäl egokick att klara av det!



Kram

#3 - - Anonym:

http://www.stylegirl.se/tavling.aspx



- JUST NU KAN DU VINNA EN PISTOL-EARCUFF FRÅN STYLEGIRL.SE! IN PÅ SIDAN FÖR ATT LÄSA TÄVLINGSREGLERNA!

#4 - - Viktkamp:

Vackra bilder =) vilken idyll!

#5 - - Maya:

Underbara bilder... visst är det underbart att gå och minnas :)

Kram Maya

#6 - - Diana:

Trevligt att gå runt och insupa barndomsminnen!

#7 - - Ama de casa:

Tack för att du tog mig med på minnenas allé! Inte barndomsminnen, som dina, men vi bodde ändå 25 år i Sollentuna. Edsbergs slott gick vi ofta till, bland annat när vi promenerade "Hälsans stig".

Det är fint där!

:-)

#8 - - ♥ Carina ♥:

Så fina minnen med din mormor, väl värd att bevara :)

Kram

#9 - - Helene:

Vilken härlig dag du hade !!

Ha en fin dag idag oxå.

Kram Helene.

#10 - - inger stark:

Ja du Marie-Louise, det var en mycket bra dag. Min barndomsminnen är ju så tydliga från alla de här ställena. Som när jag åkte på styret på min pojkväns cykel när han brakade nedför kvarnes rugigt branta och kurviga backe och Svarta damen i Slottsparken. När det gäller mitt barndomshem är det mindre kul, så förändrat. Mamma hade skapat en helt underbar trädgård och stentrappen var underbar, av detta finns inget kvar. Så även jag vill minnas vårt vackra gula hus med bruna knutar och den underbara tomten som man sa när jag var barn. Alltså, trädgård sa man aldrig. Kram Marie-Louise och tack för promenaden och fina bilder

#11 - - Lena Hanson:

Tack för att jag fick se Edsbergs slott. Har precis lyssnat klart på boken och älskade den! Har börjat lyssna om på de andra igen och just nu är det Den vita liljan.



Kram

#12 - - Gun:

Det är så härligt med barndomsminnen och att få återuppleva dem lite med en promenad är inte dumt.:)

#13 - - Lotta:

Förstår att ni hade en mysig och givande dag :-)



Kram

#14 - - Husfrun:

Vad synd att en så fin och gammal trappa är riven nu. Jag tror att du gjorde rätt i att inte fota din mormors hus utan bevara minnena av hur det såg ut då.

#15 - - Aggie:

Mormorsminnen är guld värda och vilka fina hus!

Agneta kram

Upp