bäckaskogskvinnan/barumskvinnan...

Bäckaskogskvinnan och Barumskvinnan är samma kvinna, hon hittades i Barum men skogen heter Bäckaskogen (tror jag det är). När hon hittade år 1939 trodde man först att det var en skelettlämning av en pojke. Skelettet var från en människa som var 151 cm lång och smalt byggd, med i graven fanns fiske- och jaktredskap, därför "antog" man att skelettet tillhörde en pojke. Men år 1971 kunde man med hjälp av en skelettanalys fastställa att det rörde sig om en kvinna eftersom man kunde se på bäckenet att hon hade fött barn. Hon hade fött barn och av tänderna att döma var hon mellan 35-45 år gammal då hon dog. En kol-14 datering har fastställt att hon dog omkring 6730 år f Kr, alltså för närmare 9000 år sedan.

Detta är nog ett av mina favorit "fynd". Jag har länge fascinerats av denna kvinna. Dels tycker jag det är spännande att man först antog att hon var en pojke, dels av längden på skelettet att döma och utifrån redskapen som fanns med i graven och dels för att hon har samma längd som mig. Snacka om dåligt genustänk de hade förr eftersom de år 1939 alltså inte tyckte att kvinnor varken fiskade eller jagade. Att hon senare fick upprättelse fascinerar mig också och jag skulle inte bli förvånad om fler liknande "upprättelser" i framtiden dyker upp. För nuförtiden tänker vi annorlunda, i alla fall många av oss. Jag kan inte riktigt tänka mig att man nuförtiden direkt tror att ett fynd är en man eller kvinna utifrån vad för redskap som finns med i graven, eller jag hoppas verkligen att så inte är fallet. Utan innan man bestämmer kön och ålder så görs många olika tester och kontroller.

Bilderna jag tog igår på historiska museet:


foto:jag

Man har med hjälp av en rekonstruktion kunnat få till ansiktet, som man tror att hon kan ha sett ut. Klicka på länken så kan ni se filmen om hur de gjorde.

Om jag ska vara lite kritisk så tycker jag att de borde "satt" på henne en mantel eller liknande så att hon inte ser halshuggen ut, för det har hon verkligen inte blivit. Hennes skelett är helt intakt och välbevarat. Om man nu väljer att bara göra en rekonstruktion av ansiktet så kan man väl ändå "klä på" henne. Och så som dom har arrangerat hennes skelett, jag tycker det blir för kliniskt. Hon hittades i en grop så när hon begravdes var det ombonat och fint och då kan hon väl få ha det lite ombonat och fint nu också. Eller är jag kanske bara känslig? Jag skulle i alla fall opinera mig emot en liknande exponering om jag i framtiden var med om att anordna en utställning. Jag tycker att ett skelett ska visas omtanke och vördnad för det har faktiskt varit en levande människa en gång i tiden. Och kanske ska man tänka på hur man själv skulle vilja bli omhändertagen om man själv blev ett föremål på ett museum eller liknande. Eller om man själv blir uppgrävd om vi säger 500 år....
historia/arkeologi | |
#1 - - soffie:

va intressant,

tycker med hon borde få det ombonat och fint,

kram

#2 - - ansepanse:

har också alltid varit intresserad av historia,visst ska hon få det ombonat, det tycker jag också

kramar

#3 - - Diana:

Jag tänker också att den stackaren inte får vila i sin grav. Visst att hon är intressant rent arkeologiskt, men hon är ju någons släkting (om än på långt håll, haha). Jag hade inte velat att min mormor satt död i ett skyltfönster...

#4 - - Fnulan:

Gabriel hälsar och tackar!!



Vilket öde att hamna där... det måste vara intressant och lära sig och få höra!

#5 - - Carina:

Vilken intressant historia. Och ja, lite ombonat borde hon få ha...

Kram och godmorgon!

#6 - - Ama de casa:

Häftigt med ett så gammalt fynd!

#7 - - maria:

Helt otroligt fascinerande :)



Ha en underbar söndag <3

#8 - - carina:

Roligt med gamla fynd! Men skelett gubben såg lite läskig ut!!!

Kramen på dig!

#9 - - Eva:

Tack för kommentaren på min blogg, så jag kunde hitta din :-) Tycker nämligen själv det är väldigt intressant att besöka museer och läsa om gamla tider. Har också varit i Egypten, så jag tyckte det var synd att du tog bort de inläggen. Men jag vet hur det är, ibland är man lite för snabb med att radera blogginlägg...

#10 - - Marianne:

Hej tack för kommentaren på min blogg.

Intressant med historia,vi bor inte så långt från där de fann Barumskvinnan.Hela området heter Barum.Bäckaskog är ett slott i närheten.



1999 var vi o såg när de grävde upp den största silverskattten på Gotland.Jag fick hålla ett av armbanden,det kändes mycket speciellt o få va bland de första som höll i ett föremål som legat i jorden i 1000 år.



Lille Love är helt underbar,har varit o myst med honom idag oxå.



Kramiz o hoppas vi hörs igen

#11 - - Tova:

Hej! Jag har själv tänkt att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

Upp