fota på museum...

På de flesta museum får man faktiskt fota, om man inte använder blixt och stativ. Utan det ska vara amatörfoton så att säga. Oftast står det på museets hemsida om man får fota annars kan man bara fråga i kassan. Jag trodde inte heller man fick fota på museum förut men jag har lärt mig nu att det får man faktiskt oftast göra. Just på Historiska museet så är det bara i guldrummet man inte får fota och nere i arkiven. Vi var ner i arkiven idag och jag hade så gärna fotat där så ni skulle få se men det fick jag alltså inte. Kan ni tänka er att det finns mer än tre miljoner föremål arkiverade nere på Historiska museets arkiv och endast 7000 - 8000 av dessa föremål används vid utställningar. Och så är det på alla museum. Ofta finns det sen ännu mer arkivmaterial på andra platser som museet har tillgång till att använda, men som alltså förvaras på annat håll. Tänk vilken guldgruva de sitter på när de handlar om vårt kulturarv.


foto:jag

Imorgon ska jag nog skriva lite om Bäckaskogskvinnan, jag har fotat hennes kvarlevor idag (usch det lät lite hemskt faktiskt). Så bilder kommer.
historia/arkeologi | |
#1 - - PEGU:

Vilken härlig blogg du har!



trevlig helg!

#2 - - Anette:

Ja milda himmel vilka skatter det finns!Jag älskar också museér...drömmer om att ta några av barnen till Stockholm om dra runt en sväng :)

#3 - - Nett:

Rätt festligt, jag var inne och läste om kvinnan. Och det festligaste är att de kan komma fram så mycket om ett skelett.

#4 - - Mona:

Det är fantastiskt vad du är intresserad av historia. Önskar att jag oxå kunde vara det. Jag tycker att det är intressant när de hittar gamla kroppar som är välbevarade.

Kram

#5 - - Camilla:

Det är synd att man inte får fota på allt man vill.

Men Det kanske har blivit mer vanligt att man får fota nu.

Jag har fått för mig att man INTE fått fota på museer.

Men det är,som sagt tråkigt att man inte få fota på ALLT man vill.

Kram på dig!

#6 - - Ama de casa:

Jag brukar inte fråga, men jag respekterar skyltarna med överkryssade kameror :-)

#7 - - Agneta:

så mkt man lär sig här inne hos dig, saker som jag faktskt inte ens tidigare har funderat över. otroligt att de har så mkt saker sparade om vår historia!

#8 - - Fnulan:

Gud vad det ser läckert ut!!!!!



Ja örininflammation är från helvetet! Jag hade det för ngt år sedan och trodde att jag skulle dö!!!!

Ja du var dom stalkerna kommer ifrån har jag ingen aning om... du kan låna?

#9 - - Barnens Hjältar:

Sv; Ja visst är det helt sjukt :P

skrattar gott när jag ser framför mig hur människan hälsar genom att klappa på magen



ha en fin lördag! Vi kanske syns i fototriss?

#10 - - Ellen:

Var gärna med på dagens blogg!;)

#11 - - Ann Catrine:

Har alltid trott det var totalt fotoförbud,

nu ska jag kolla hur det är på vårt museum..

Ser fram emot foton på kvarlevorna,

hur hemskt det än låter ;-)



Trevlig fortsättning på helgen!

#12 - - Trolda:

Visst är det både kul o lärorikt med muséum! Jag går alldeles för sällan bara...och då alltid när man isåfall är UTOMLANDS! Här i Sverige finns det ju en uppsjö av historia att lära av, men jag är dålig på att besöka de olika ställena - skall bli bättring på det! =D



Trolda - kramar =D

Upp