vilken dag... mycket info många tankar...

Först började vi med en föreläsning om tidsbegrepp och historiesyner. Vi började med att prata om ifall vi kan resa i tiden och rent spontant svarar man ju nej på det, det gjorde vi också. Men sen började vi prata om att resa i tidszoner och då reser man ju faktiskt i tiden, om vi flyger till t.ex. Australien så ligger de vad är det 6-7 timmar framåt i tiden, då har vi ju faktiskt rest i tiden. Sen var det mycket abstrakta grejer också som vi pratade om som jag inte ens kan få ner på något vettigt sett. Men för hoppnings vis så klarnar det under kursens gång.

På eftermiddagen så hade vi ett informationsmöte angående våra val inför hösten, jag kommer att läsa Arkeologi men jag blev väldigt nyfiken på Historia och Etnologi också. Kan bli många år på högskolan om man ska läsa alla kurser som man vill och tycker är intressanta. jag kan förstå dom som läser år ut och år in, men jag kommer nog inte bli sådan. Jag vill börja jobba också och sen måste man faktiskt tänka på pensionspengar också. Det går inte att bara studera hela livet man måste tjäna ihop till sin pension också faktiskt.

Jag har faktiskt även sökt två sommarkurser, de är på distans och allt sköts via datorn.
Brottsplatsens arkeologi och Forntid i norden har jag sökt, de är på vardera 7,5 poäng så jag skulle kanske kunna läsa båda två men det beror lite på hur det blir med jobb. Jag vill jobba i sommar men jag skulle också gärna läsa en kurs i alla fall och då om jag ska välja bara en så vill jag helst läsa brottsplatsens arkeologi.


foto:jag
utbildning | |
#1 - - Ylva:

Jag är tillbaka =har fått internet hemma igen! Vad grön och fin bild, man blir ju alldeles vårsugen!

#2 - - Nett:

Resa i tiden skulle vara jättekul och framförallt så intressant. Kram

#3 - - mammakero:

En aning otydlig kurs för mej, att resa i tiden. För jag förstår inte riktigt vad den ska tillföra i en utbildning till, vad? Det är ingen kritik, jag förstår bara inte. Berätta gärna för jag är jätteintresserad. Historia är jätteintressant och arkeologi förstår jag. Det är oxå jätteintressant. Vilket mål har du med dina studier? Eller som man alltid frågar, vad ska du bli när du blir stor/klar? :)

Upp