grönsakspytt/röra...

I somras så gjorde min mamma en jättegod grönsakspytt/röra. Jag kom på nu att denna måste passa ganska bra när man äter enligt lchf för det är bara ovanjord grönsaker, ja förutom 1 gullök och morötter (fast de väger knappast 100 gr).

1 zucchini vikt: 324 gr, 2,2 kolhydrater/100gr
1 aubergine vikt: 330 gr, 3,8 kolhydrater/100 gr
1 gullök 80 gr,6 kolhydrater/100 gr
1 paprika 102gr, 5,2 kolhydrater/100 gr
2 små morötter 100 gr, 8,7 kolhydrater/100 gr
vitlök, chiliflingor, salt och peppar. Olivolja till stekning.

Tärna allt fint och fräs i omgångar. Blanda i en ugnsform och låt bli färdigt i ugnen ca: 150 gr i 10-15 minuter.
Man kan så klart steka allt ihop i stekpanna direkt så att det blir färdigt men min stekpanna är för liten för att rymma allt detta. Nu kan jag tyvärr inte det här med att räkna ut hur mycket kolhydrater en rätt innehåller men denna rätt borde bli ganska "snäll". Man behöver inte ta så mycket av den heller för den är smakrik och mättande. Imorgon ska mellandottern och jag prova att göra en sorts lasagne med detta emellan i stället för lasagneplattor, den övriga familjen får vanlig lasagne.

Uppdatering: för att få ner kolhydratinnehållet kan man så klart ta bort morötterna, kanske ersätta med färska champingoner eller något annat. Men jag hade morötter i idag för vi hade det hemma.


foto:jag

Om det är någon som läser här som är duktig på att räkna ut hur mycket kolhydrater en rätt innehåller så får ni gärna räkna på denna. Som ni ser ovanför i receptet så finns vikten på det jag använde och denna "sats" kommer räcka till minst 8-10 personer. (om jag har gjort rätt när jag försökt räkna ut innehåller 1 portion 4,6 kolhydrater om denna sats räcker till 8 personer, 3,7 kolhydrater om den räcker till 10 personer)
| |
#1 - - Fnulan:

Usch massa nyttigt ju ;)



Jag vill med bara läsa en bok JAG valt ut!!!!!!

#2 - - maria:

det var ett lätt och smidigt recept :)

hur går det för dig ?



ha en fin dag !

kram

#3 - - Lena:

Åh vad gott! Speciellt när man har ätit Lchf ett tag, för då längtar man efter lite grönsaksröror. Iallafall gjorde jag. :)



Här kommer en länk där du kan skriva in allt och så räknar den om till kolhydrater, proteiner och fett. Den verkar krånglig och jag har inte använt den på ett tag.... men ge den tid, så lär du dig.



http://www.minmat.net/



Varma kramar



Upp