hemkokt jordgubbssylt och tårta...

Har precis kokat ihop en hemmagjord jordgubbssylt. Jag köpte jordgubbar nere på torget, Svenska, tyvärr var vissa lite kantstötta ni vet så där som det alltid är när man köper färska jordgubbar. Så jag tänkte att jag kokar en snabbsylt på dom istället för att kasta dom. Sagt och gjort, nu har vi hemmagjord sylt till den kommande jordgubbstårtan som jag snart ska fixa ihop.

Jag hade ungefär 300 gr jordgubbar, sköljda och snoppade. Som fick koka sönder i drygt 7-8 minuter sedan hade jag i 1,5 dl syltsocker och lät det koka 3 minuter till. Nu står sylten på diskbänken och svalnar och får tjocka till sig lite. Sen blir det fyllning i jordgubbstårtan.




foto:jag

Jordgubbstårta blev det.


foto:jag
sommar | |
#1 - - Martina:

Åh vilken härlig tårta. Kan du göra några och skicka hit till på lördag är du snäll haha



#2 - - Mona:

Mmmmmm, gott!!

#3 - - Anonym:

Mums! Speciellt tillfälle?...



Kati

#4 - - Ann Catrine:

Mmmmm, smarrigt!!!

#5 - - LIZA:

Åh va gott!

#6 - - Susanne P:

Åhhh....så gott!

Sommar, jordgubbar och tårta hör ihop!

Kram

#7 - - Sofie:

gud så god den ser ut.....

#8 - - Stattinskan:

Ja, svårare än så behöver det ju faktiskt inte vara. Ser ljuvligt gott ut :-D

Gomorron

#9 - - Ama de casa:

Oj vad smarrigt! Andas riktig svensk sommar det där :-)

Upp