idag har jag bakat...

Dagen har gått i bagarens tecken. Det har blivit grovt "restaurangbröd" ett recept som äldsta dottern fick med sig hem efter en praktikperiod på en restaurang. Men jag brukar laborera lite med vad som finns i skåpen, ibland blir brödet grövre, ibland mindre grovt - beroende på vilket mjöl och vilka gryn/frön/nötter som finns hemma.  Dessa recept brukar vara lite hemliga/restaurangbundna, så jag låter det förbli så. Men det är grovt, gott och mustigt.


foto:jag

Sedan har jag gjort en Focaccia, jag följde nästan detta recept. Men jag hade körsbärstomater, urkärnade oliver och rosmarinsalt uppe på och olivolja såklart.


foto:jag

Och till sist har jag bakat bottnen till herrgårdstårtan som har blivit en favorittårta här hemma. Idag lyckades jag ordentligt med marängen. Den blev sådär fluffig, krispig och alldeles underbar.


foto:jag

Så imorgon bär det av till mamma och (styv)pappas kolonistuga och midsommarlunch, bröden och tårtbottnen ska med och antagligen stannar vi på grillmiddag också.  Fast det hänger lite på vädret, för om det regnar imorgon så kommer vi inte orka trängas allihopa i kolonistugan och i så fall så åker vi hem och äter gott istället. Men midsommarlunch, kaffe och tårta och sedan en tur upp till midsommarfirandet blir det i alla fall.
mat | |
#1 - - Helene:

Va duktig du är...

GLAD MIDSOMMAR till dig !!

Kram Helene.

#2 - - Barnens Hjältar:

Åh vad duktig du är, allting ser jättegott ut! Ha en riktigt härlig midsommar med familjen du med!!

#3 - - Diana:

Herrgårdstårta har jag aldrig hört talas om, klickade på länken och det lät helt galet gott!

Gott är hemmabakat bröd med, mums!

#4 - - Anonym:

Allt ser supergott ut... så huslig du är.



◊(¯`'•.¸ (¯`'•.¸ *◊☼◊* ¸.•'´¯) ¸.•' ´¯)◊

˜”*°•.˜”*°•. ˜”*°•☼•°*”˜ .•°*”˜.•°*”˜

*☼* ♥ Trevlig Midsommar!KRAM! ♥*☼*

.•°*”˜.•°*”˜.•°*”˜☼˜”*°•.˜”*°•.˜”*°•.

◊(_¸.•'´ (_¸.•'´ *◊☼◊* `'•.¸_) `'•.¸



Kati

#5 - - Lotta:

Mumma..vad smaskigt! Önskar jag kunde sträcka in handen för att smaka...Men det är nog tur för dig, det hade inte blivit något kvar, det såg mycket gott ut.



Glad midsommar till dig!



Kram

#6 - - Camilla:

Mums!

Det ser verkligen gott ut.

Ha nu en underbar midsommarafton.

Kram på dig,duktiga du.

#7 - - maria:

vad mycket gott :)



Ha en underbar midsommar :)

Kramar Maria

#8 - - Fnulan:

Duktiga du!!! Smakar gärna tårtan, tar du med dig till kryssningen?

Jag är så glad att du ska dit så jag får träffa dig och ge dig en kram LIVE



PUss

#9 - - Mona:

Hej på dig. :)

Det är helt sjukt ! vilka besökare jag haft i flera dagar. Det måste vara nått fel. Nästan 900 st igår. :S

Goda tårtor det dära ser ut som. :)

Glad midsommar

#10 - - Jennifer:

Hej! Jag skulle bara vilja fråga om du skulle vilja rösta på min klänning jag tävlar med? Jag har nämligen brunnit för att designa kläder hela mitt liv och har som förkärlek just för att designa klänningar. Skulle betyda så mycket för mig!

Röstar du fem stjärnor så får du dessutom din blogg länkad i min meny tills tävlingen är avslutad, dvs i ungefär en månad. Glöm bara inte att kommentera i min blogg att du röstat. Trevlig midsommar och tack i förväg! <3



Här är klänningen om du vill vara snäll och rösta,

http://nelly.com/se/designyourdress/?obj=IH5bhwi7tfs3K9P5KuDKifGiROr5rb8zgzPDjxASQqJboYTwGW6o



ps. man kan rösta på klänningen varje dag, så skulle vart sjukt snällt om du ville hjälpa mig fler gånger :)

#11 - - Tania:

Åh, det vattnas i munnen!!!

#12 - - Janeth:

Här hemma kallar vi just den tårtan för Judith

Tårta

Det är efter en släkting som ofta bjöd på den=)

men då använder man inte flagad mandel, så det ska jag nog testa nästa gång.



Ha det gott// janeth

Upp