blodapelsinmarmelad, solsken på burk...

Blodapelsinmarmeladen är klar och den blev mycket lyckad.
Lite söta, syrliga och beska smaker samsas i samma burk.
En burk full med solsken...




foto:jag

Recept på Blodapelsinmarmelad:

1 st. "vanlig" apelsin
4 st blodapelsiner
5 dl vatten
1 liter syltsocker

Tvätta apelsinerna väl och skär de sen i mindre bitar. Först i klyftor, ta ut eventuella kärnor, skär sedan ner i små bitar. Häll ner allt i en kastrull och fyll på med vattnet. Koka under omrörning i ca: 45 minuter (min kokade 55 minuter innan sockret åkte i för jag vill ha mina skalbitar lite mjuka). Mät upp syltsockret och rör ner det i apelsinkoket. Koka upp och låt sjuda i ytterligare 10 minuter. Häll sedan upp på väl rengjorda burkar.

Härligt fin c-vitaminstinn marmelad som skiftar vackert i rött och orange, riktigt solsken på burk.

Söta saker
Tips | |
#1 - - Emmy:

Vilken härlig färg! Den måste du glasera något dessert med till påsk! Kanske en citroncheesecake?

#2 - - Fnulan:

DUKTIGT MED VIKTEN!!! HEja heja!!!!!



Den marmeladen verkar tokigt god!!! Men ja är för lat ;)

Var köper man jordnötsolja? Supertips ju!!

#3 - - Anki:

Mumeselimuselfärg o säkert smak också.

Uppiggande att bara se på burken.

kramiz Anki

#4 - - carina:

Man blir glad av att se på denna färgglada burk :)

Känns nästan som sommar!

Kramen på dig♥

#5 - - Diana:

Vilken härlig färg! Och när man gör marmeladen själv så kan man ju styra surhetsgraden. Vackert!



Sv: Jag har uppdaterat inlägget nu, haha!

#6 - - Agneta:

Mmmm, ser väldigt gott ut! Fast jag tror att jag är för lat för att göra det själv?!

Jo, min 13 timmars dag igår sitter i idag med, det borde vara förbjudet men ibland så kör det ihop sig och när man jobbar inom 2 olika verksamheter fast på samma ställe så blirdet ibland en krock. jag är ju pedagog o ansvarig för förskoleklassen men även för skolbarnomsorgen på morgnarna vilket innebär att man står med ett ben i skolans värld o det andra i fritidshemmets. Tyvärr så värderas inte förskollärarna på samma sätt och har samma anställning som lärararna utan vi har semestertjänster. Lite kompliccerat att beskriva kort men....ja, ibland kör det ihop sig med nya skollagar o kursplaner som ska implementeras och så möten med fritids så att det flyter på bra.

#7 - - Svorskan:

Wow! Vad läckert det ser ut.

#8 - - Loppan:

Hej! Hittade hit via Petras blogg. Vilken mysig blogg du har. Som ett enda solsken :-)

Jag gjorde själv Blodapelsinmarmelad förra året. Underbart gott!

Ha en skön kväll!

#9 - - Fnulan:

Jag hittade dig fina du! Nu ska jag in och snoka med ;)

#10 - - Mufflo:

Den här bloggen verkar matnyttig!

#11 - - Viktkamp:

gud va gott det ser ut, vattnar sig i munnen bara av att titta på bilderna =)

#12 - - Stina:

Åh så gott det ser gott ut!

#13 - - Elina:

Så fint, så gott.



Måste testas!!

#14 - - Sandra:

Härlig färg på marmeladen!!!

Upp