gurkplantor...

Mina gurkplantor som jag har i köksfönstret mår väldigt bra, värre är det nog med dom som jag planterade om för några veckor sedan och som har fått vara på balkongen. Dom som blev omplanterade har slutat växa och kanske beror det på det kyliga vädret vi har haft, men som tur är så har jag några plantor kvar alltså som har bott inomhus hela tiden. Nu har den ena plantan börjat skicka ut långa sidoskott så snart måste dessa plantor ut på balkongen i en större kruka, men om inte värmen kommer så vet jag inte om jag vill/vågar ställa dom där. Är det någon av er andra som har gurkplantor, eller har haft? Hur har ni gjort? Obs, min balkong är tyvärr INTE inglasad, så jag kan inte få upp någon värme där ute om inte vädret vill växla om nu och bli fint. Kan man odla gurka inomhus i värsta fall? I köket? Det största problemet är väl att de snart behöver snören i taket eller något liknande som de kan klättra på...




foto:jag

Jag måste ju visa en bild på avokadoplantan också, den växer så det knakar.


foto:jag
balkongen | |
#1 - - inger stark:

Du kan nog sätta ut dem på balkongen i slutet på veckan, i ett varmt hörn. I köket kan du nog inte ha dem, de blir höga. Lycka till!

#2 - - Åsa:

Åh, plant-tips håller jag mig ifrån, kan ingenting om det. Skoj med gurkplantor!

#3 - - Susanne P:

Jag har haft mina gurkplantor i mitt växthus de gånger jag haft dem. Men då hade jag samtidigt tomatplantor och jag har förstått att de två plantorna vill ha olika fukt och värme. Det blev spinn (eller löss) på gurkplantorna och tomaterna sprack...så jag har inget bra tips, tyvärr!

Men lycka till!

Sv. ja, det är skönt nu när det är över och allt gick bra till slut!

Kram

#4 - - ejmis:

Gurkplantor är VÄLDIGT känsliga för kyla. Blir det kallt så mår dom inte alls bra.

#5 - - Diana:

Hör med Gun (horni.blogg.se) hon är gurkexpert. ;) Jag har själv aldrig odlat sådana.

#6 - - Lotta:

Underbar fototriss, den där tårtan skulle jag gärna velat sätta tänderna i :-)

Vilka gurkplantor, fortsätter de att växa på det viset så har du snart en gurkplantering i hela lägeheten.

Synd jag inte är din granne för då hade det gärna fått växa in till mig.

Kram

#7 - - Husfrun:

Jag fick precis två gurkplantor av en bekant, de har vuxit ca 1 dm och ännu inte grenat ut sig. Dessa vågar jag inte ställa ut förrän det blir varmare, mer pålitligt väder.



Sv. Jag har faktiskt tänkt ge mig på att virka ett par shorts men inte kommit till skott ännu. Jag virkar ett par så får vi se...

#8 - - Nett:

Ingen aning, där kan jag inte vara till hjälp. Men den ser ut att trivas fint där hos dig :)

#9 - - Barnens Hjältar:

Åh vad de växer!



Nästa vecka skall jag på ett möte i Farsta :-)

#10 - - Ama de casa:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag är expert på lavendlar - inte gurkor.

:-D

#11 - - Barnens Hjältar:

Ja, jag återkommer om det, vet inte hur flyget är bokat och vad vi har för tid men det vore jättekul.

Din bok postas nog idag förresten, skall posta en massa dopinbjudningar och glömde helt av det i helgen.

#12 - - Ann Catrine:

Snacka om gröna fingrar!!

Och att de redan vuxit så mycket,

vart ska det sluta ;-)



Kram!!

#13 - - Anonym:

Här dansar herr gurka både vals och mazurka.... kan inte det här med gurkor tyvärr...



Kati

#14 - - soffie:

å va spännande med egna gurkor,det har jag aldrig odlat men min pappa odlade det i deras växthus då jag va liten både slanggurka å sånna där små gurkor:)

svar:ja de svarta stolparna är svårast att ta:)

kram

#15 - - Gun:

Jag brukar ha gurkor på balkongen och de har vuxit så det knakat ända upp till taket och gett massor av gurkor. Men det har varit bra väder, och de har stått skyddat, i solen.

Upp