museum * 2...

Dagen började med lite blodprover och läkarbesök men fortsatte sedan med museum besök.

Med skolan åkte jag till Sickla och gick på
Stockholms läns museum.

Där fick vi träffa en kvinna som berättade om hur dom arbetar ut mot "publiken" och hur
de försöker få med sig Stockholms invånare i sitt arbete.
Mycket spännande och lärorikt.
Dom söker en arkeolog just nu för en heltidstjänst, så det var ju synd att jag inte är färdigutbildad, annars hade jag kunnat sökt.


Där fanns Estrid från Täby.

På vägen hem skulle jag in på en affär och leta efter en kofta men hamnade på ett till museum.
Ett av mina favorit museum: Stockholms Stadsmuseum.


Där träffade jag Alfons Åberg.


Familjen Lundberg bjöd in på en visning.
Ett rum och kök bodde dom i.
Mamma och pappa och tre barn och två inneboende trängdes om utrymmet.
På madrassen i det lilla hörnrummet "bodde" de två inneboende.

förklaring runt familjen Lundbergs levnadsstandard.


Sen fick jag titta in hos Elin och 12-åriga Ludvig.
Dom bodde lika litet som familjen Lundberg men var endast två personer om hela ytan.
Så lilla Ludvig fick till och med ha ett eget rum/krypin.


Elin och Ludvigs levnadsstandard.


Sen ett rum med bilder och visningar av en utgrävning mitt i Stockholm.
Bilden till höger visar hur det kan se ut när man kommit ända ner till det man vill gräva ut.

På Stockholms Stadsmuseum skulle jag väldigt gärna vilja arbeta i framtiden. Det är ett museum som tilltalar mig enda in i hjärtat. Jag älskar deras mix av gammalt och nytt och hur allt kretsar runt staden Stockholm med alla dess förorter.


Jag fick till och med "sitta" i Farsta Centrum när jag var där.
Det var som att vara hemma fast borta...
utbildning | |
#1 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Men där var ju "Täby-tanten" som du och jag pratade om en gång förut :)

Hur är det då, är hon Jarla Bankes farmor eller inte? Kommer det att kunna avgöras?

Nästa gång du drar iväg på museum så vill jag haka på för det kan ju inte finnas en bättre guide än du med alla dina kunskaper :)



Kram och ha en underbar dag...



Här sitter jag och avgör om jag ska åka in med Frallan till akuten eller inte... suck.. pratade med vårdguiden och det var ju som att prata med... ja.. ett gelehallon!!



Kram

#2 - - messan:

Museum är så spännande att ta del av en historia. Alfons är en liten go sak tycker jag, oj vad man läst dom böckerna:).

Kram

#3 - - Agneta:

museum är speciellt, jag gillar ockås att gå på dem men tyvärr är det väldigt sällan. Åstorp har ju inte samma utbud som ni ;-)

Upp