museum * fler idag...

Ja så blev det ett gäng museum idag också.
Jag har perioder i mitt liv som jag är flitig besökare på museum - sen finns det perioder när det är lugnare.
Idag blev det tre museum vilket egentligen inte var inplanerat men eftersom jag lyckades få med mig min yngsta dotter in på Kulturnatten så blev det lite museum idag.

Men först startade dagen med ett besök på Stockholms läns museum där min mellan dotters
pojkväns mamma höll i invigningen för en ny utställning.
Utställningen handlar om Albertus Pictor.
Albertus Pictor är en av våra mest kända kyrkomålare som målade våra kyrkor runt medeltiden.


Invigning med tal och medeltidssång.

Sen frågade jag min yngsta dotter vid middagen om hon ville åka in på Kulturnatten med mig vilket hon ville.

Så vi började med Medelhavsmuseet.
Där såg vi mumier och massor av annat.



Sen promenerade vi ner till Medeltidsmuseet.
Där såg vi hur vår stad var uppbyggd runt medeltiden. Stockholms gamla stadsmur går där mitt genom museet.


Stockholm och dess galgbacke.


det finns många dockor som ska efterlikna medeltida människor. Utgrävnings "stationer" finns det också. Och en vägg med kulturlager i jorden, så som det sett ut när de gjorde utgrävningen på denna plats i Stockholm där museet ligger.
Jag har för mig att man skulle bygga typ ett garage eller liknande där men när de började gräva så fann de t. ex. Stockholms första stadsmur där. Och där ligger museet nu.

(nästa gång vi går på museum så vill dottern gå på armémuseet och tekniska museet, hon tycker det räcker med all historia som hon ska lära sig i skolan...)

Sen tog vi en lång promenad genom hela Gamla stan med bilder från det får ni imorgon.
utbildning | |
#1 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Ja men jag vill ju gå med dig på "historievandring" :)

#2 - - vuxenmamman:

Men alltså.....så mysigt. Vad jag önskar att du kunde gå runt med mig och berätta. Jag är tokig i sånt men alldeles för lat för att läsa på om det. Jag måste ha guider med mig för att tycka det är lönt att lyfta rumpan från soffan.



KRAM

#3 - - Ninni:

Jag är urusel på att besöka museer, det är ju kul ju=)



Fina bilder, ha en skön söndag, kram

#4 - - madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD:

Vad mysigt no ser ut att ha haft! Var du inne hos Clara? Vad tyckte du? Jag gillar hennes blogg jättemycket!

#5 - - Agneta:

känns som om jag också går på museum, dock den enkla vägen via dig :-) tack för dina fina bilder som gör mig lite extra sugen på at göra ett museebesök snart!

kram

Upp