konserverade/inkokta tomater...

Jag brukar titta på ett program på SVT som en dansk kvinna har, jag tror hennes program heter "mat som håller" - ja det gör det visst, hittade länken. Där lagade hon typ konserverade eller inkokta tomater i ett program och jag bara kände att jag måste testa detta. Just nu lyckades vi ha en hel massa färska tomater hemma, råkade bli en miss när jag beställde mat nämligen. Men färska tomater håller inte så bra just nu så jag tänkte att då måste jag testa detta.

Jag hade drygt:

1 kg tomater
1 rödlök
salt
svartpepparkorn
lite socker
1 dl olivolja
1 röd chili
(för första gången sedan jag flyttade hemifrån var jag helt utan färsk vitlök - konstigt, så det fick uteslutas)

Först rengjorde jag glasburkarna ordentligt och lät de stå i ugnen med en skvätt vatten i 30 minuter på 125 grader. Under tiden så skar jag tomater, rödlök och chilin. När burkarna var färdiga i ugnen tömde jag bara ur det heta vatten, obs! det blir mycket hett. Sedan fyllde jag på med rödlök, tomat och chili i burkarna och pressade ner så många tomater som möjligt i varje burk. PÅ med lite salt och några svartpepparkorn och lite strösocker fick åka i också eftersom tomaterna inte är allt för smakrika just nu. På med en skvätt olivolja i varje burk och sedan ska det in i ugnen igen. Jag har vanliga glasburkar med lock så locken ligger lite löst på så att ångan kan stiga ur ordentligt. 110 grader i ugnen tills det bubblar och kokar ordentligt och tomaterna ser kokta ut (jag vet inte än hur länge det tar). Sen ska de tas ut och svalna något innan locken skruvas fast ordentligt.

(som ni vet så klickar ni på de ljusgrå orden för att komma till länkningen)




bilder från arbetets gång.

Jag vet att jag har gjort på liknande sätt en gång förut för många år sedan men då hade jag ett recept från nakna kocken - Jamie Oliwer. Och det receptet hittar jag faktiskt inte. Men jag minns att det blev mycket gott och mycket uppskattat här hemma så nu får vi se hur dessa blir mottagna. Blir det bra lär jag göra om det sen igen när tomatsäsongen är igång...
mat | |
#1 - - Ankii:

De e ju bra när man kan ta vara på saker:)

Gott att ha till allt möjligt de där.

Kramiz

#2 - - Maya:

Ja inkokta saker håller bra och är mumsigt! Detta kanske man skulle prova :P

Ha en fin Söndag ♥

Kram Maya

#3 - - carina:

Det ser gott ut det där :)

Måste kanske testas!

Ha en fin Söndag vännen!

Kramen♥

#4 - - Ama de casa:

Ser väldans gott ut det där :-)

#5 - - esbe:

Ser gott ut! Kul när människor vågar prova nya grejer! Kul att du hittade in till mig!

Upp