ont det gör ont...

Aj aj aj så ont i mina händer och handleder jag har, även armbågarna värker. För några månader sedan så slutade jag med Methotrexatet, min reumatiker läkare och jag var lite osäkra på om det verkligen hjälpte mig - men nu med facit i hand så gjorde det nog det. För redan efter några veckor utan Methotrexatet så började armbågarna värka och fingrarna att svullna upp, sedan runt jul så har det börjat värka i händerna och handlederna och jag har fått som blåsor på fingrarna och i handflatorna (det har jag haft förut och det kan tänkas vara PPP enligt en läkare på Vintersol). Och nu värker händerna och handlederna något fruktansvärt och jag kan inte sträcka ut fingrarna ordentligt, dom ser ut som prinskorvar. Samtidigt har jag efter avslutad Methotrexate behandling gått ner några kilo i vikt utan att ha ändrat matvanor ett endaste dugg så jag är lite fundersam på hur jag ska göra. När jag tar Methotrexate så blir jag illamående och knasig och då äter jag för att dämpa illamåendet - jag vet det är helt fel - men så gör jag för att stå ut. Och eftersom illamåendet nu är borta så har jag nog ätit mindre utan att jag ens har tänkt på det. Upptäckte nämligen att jag helt plötsligt kunde knäppa en kappa som jag köpte förrförra vintern och som jag då inte ens kunde knäppa med våld - så den har bara hängt i hallen och hånat mig.

Imorgon ska jag göra en Koloskopi för att se om man kan hitta någon orsak till min jobbiga mage,  jag gjorde en Gastroskopi precis innan jul och på den fann man inget konstigt. Jag ska inte tråka ut er med min knasiga mage - men jag ska göra denna undersökning på samma läkarmottagning som jag har min reumatolog på så jag ska se om jag kan få träffa henne en liten stund och bara visa upp mina händer. Jag hoppas innerligt att hon är där för jag skulle nog behöva behöva visa upp dessa tjocka och krokiga händer nu när de är som värst.

Och idag och imorgon så får jag endast dricka klara drycker och helt utan kolsyra jag ska alltså fasta och jag vet hur jag blir utav att inte få äta. Jag blir så jäkla sur och irriterad att ikväll får jag nog stänga in mig i sovrummet med en film eller en bok så att den övriga familjen får lite lugn och ro....


dom här fina vantarna som jag fick innan jul har räddat mig och mina händer lite, men jag ser att redan på den här bilden så hade jag svårt att sträcka ut fingrarna helt - vilket jag inte tänkte på då.

Sjukdom | |
#1 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

De vantarna skulle jag behöva för jag fryser konstant om mina handleder (har karpaltunnelsyndrom och är för feg för en op!!)



Många kramar till dig

#2 - - Linda aka Javamorsan:

:( Lider med dig vännen. Har liknande problem jag med!

#3 - - Agneta:

trist att det blivit så illa för dig just nu, även jag har svullna och värkande fingrar och knän just för tillfället men du ser ut att ha det värre. Jag slutade ju oxå med Methotrexate tabletterna för att jag måde pyton varje vecka, istället så har jag nu Ebetrex-spruta som innehåller det verksamma ämnet Methotrexat och jag mår inte alls dåligt på den sprutan som jag tar varje torsdagskväll. Kanske värt att testa?

Vantarna ser supersköna ut, skulle nog behöva något liknande?!

Lycka till med undersökningen nu, och jag håller tummarna flr att du får träffat på reumologen!

kram

#4 - - Maya:

Men åhh din stackare jag hoppas du får något som hjälper snabbt.

Kram

#5 - - Sara ~ Mamma till Yrla och Noel:

usch stackare :S



jo dom har speciella stilar haha

#6 - - Aspiga Celine Naminah:

Sv - Tack för din kommentar. Jo, jag brukar med få ont i magen vid stress/oro. Men jag har aldrig fått så ont tidigare.

#7 - - Lejonkvinnan:

Hoppas att allt gick bra för dig i dag! Sådana undersökningar vägrar jag att göra, om de inte slår mig i skallen med en rejäl klubba först, så jag får gå med min mage.



Sv: japp har en ny läkare nu, en snyggdoktor ;) och han är trevlig och bra. Jag äter paraflex (muskelavslappnande) och starkare alvedon med modifierad frisättning, magen klarar inget annat, eller knappt det snarare. Ska få komma till hjärtmottagningen också framöver, får se vad det ger.



Kram kram

#8 - - Ingela:

Hej! Googlade runt lite angående artros och artrit då jag känner mej väldigt mycket nybörjare inom området trots att det är snart 1 år sedan jag fick min diagnos. Har inte hunnit läst så mycket här men jag har förstått att du har någon form av ledsjukdom eftersom du tar/tagit metotrexat? Skulle va kul att höra ifrån dej. Har ingen kontakt med andra just som medicinerar som jag.

#9 - - Aggie:

Hoppas man kommer på vad allting kan bero på. Jag är ingen expert, alls, men ibland kan värk och ond mage hänga ihop, det kanske kan vara värt att veta. Eller så visste du det redan!

Agneta kram

#10 - - Kristina J:

Usch, det låter som att välja mellan pest och kolera - ta medicinen eller inte. Lider med alla som har värk, måste vara hemskt!

#11 - - Aspiga Celine Naminah:

Ajje... Dina häönder låter lagom osköna....

#12 - - Sojkas framtid - Ann-Sofie mamma till Isak:

Jobbigt med magproblem. :( Hoppas du får hjälp snart!

Kram

Upp