tog en snabbtur till akuten idag...

Ja idag var jag in en snabbtur till akuten på Huddingesjukhus.
Roligare kan man ju ha det på sin lediga dag - men det är inte alltid livet vill som man själv vill.

Jag är ju som ni vet reumatiker - jag har psoriasisartrit och spondylit/Bechterew.
Och jag tar sprutor för att hålla det i någorlunda schack.
Och dessa sprutor gör att jag måste vara extra uppmärksam på vissa saker eftersom dom tar ner mitt immunförsvar ganska rejält och man kan bli allvarligt sjuk av dom.

Jag har i snart en vecka haft ont i näsan, alltså i själva näsan - benet/brosket.
Och i morse var jag svullen ut under ögonen.
Svullnad i ansiktet är en av de saker som man måste vara extra observant på när man tar dessa sprutor.
Så jag ringde min reumatolog som såklart har semester, då ringde jag VC som inte ville ta emot mig när de hörde om mina sprutor och inte heller läkarhuset ville ta emot mig.
(så här är det alltid när man berättar om dessa mediciner/sprutor - den mesta sjukvården vet inte vad detta är för mediciner och när man förklarar blir de livrädda och vill inte träffa en utan skickar en vidare)
Så jag ringde SÖS akuten som skickade mig vidare till Huddingesjukhus eftersom hon ansåg att de hade bättre kompetens när det gällde dessa sprutor.
Så sagt och gjort, jag fick ta mig till akuten.
Hamnade på öron/näsa/hals först och dom klämde kände och kollade med kamera i bihålorna men de kunde inte hitta något så jag blev skickad till medicin.
Där ringde de efter en reumatolog.
Sen kollades blodtrycket, pulsen, temp, snabbsänka - allt var bra.

Han kom efter några timmar och undersökte mig.
Och hittade såklart inget fel.
Men han sa att man kan ha reumatisk värk vart som helst i kroppen där det finns ben/brosk/leder/muskler -
- så han antog att det faktiskt kunde vara min reumatism som värkte i näsan.
Detta låter ju helt knasigt!
Jag har aldrig hört något liknande...
Men jag fick åka hem och ska höra av mig och det blir värre...


Så nu är jag hemma igen och ska avvakta som det så fint heter när de inte finner något fel.
Sjukdom | |
#1 - - Linda w L2K:

Usch vad jobbigt... Hoppas det går över snabbt!

#2 - - Stina:

Ja du kroppen kan te sig väldigt märkligt!

Hur lång tid tog det innan du kände dig bättre av medicinen/sprutorna när du började med dem?

jag är inne på fjärde veckan och tror mig känna en liiiten förbättring men svårt att veta.



Hur som hoppas det i näsan/brosket går över snart.

#3 - - Stina:





Svar: OK, men det är nog så det är antar jag?! Vad äter du mer för mediciner?

Jag tar ju "bara" 4 tabletter MTX i veckan än så länge men som sagt lite för tidigt att veta om det är en "bra" period eller om det är MTX:s förtjänst.



Skoven är det som är det jobbiga - fick ju ett jag på midsommar!



Kram

#4 - - Solan:

Hoppas att du mår bätre snart.

#5 - - Agneta:

trist att det blir så när du känner av något, men det kanske är bra att det slussas vidare till någon som ev har lite koll på saker o ting så att man inte hamnar hos någon som bara gissar?!

jag hoppas att det känns bättre nu, att skovet gått över om det nu var ett sådant

kramen

Upp