lite fler skelett från igår...?

Ja som ni säkert alla vet vid det här laget så utbildar jag mig till Arkeolog
på Södertörns högskola.
Så som ni förstår är jag intresserad av gamla saker och skelett, gamla gravar är så spännande.

Gillar ni inte gamla skelett ska ni nog sluta läsa/titta nu -
för jag tänkte ge er en bildkavalkad från museum turen igår.



Just nu skriver jag en B-uppsats i ämnet Arkeologi -
som handlar om kvinnorna på Birka som haft vågar och vikter som gravfynd.
Var dessa kvinnor handelskvinnor?
Hur olika tolkas kvinnors och mäns gravgåvor inom arkeologin?
Vikter och vågar i en mansgrav tyder alltid på en handelsman men vikter och vågar i en kvinnograv tolkas som att det är en handelsmans hustru som ligger där.
Varför undrar jag?
Varför tolkas inte dessa gravgåvor lika?
Ja det är lite av det jag försöker få ihop i min B-uppsats.


Detta är en kvinna som man hittat. Med sig fick hon rika gravgåvor i krukan som finns uppe vid huvudänden av graven.


Dessa gravfynd fanns i en kvinnograv på Birka.
Skeletten på Birka är inte så välbevarade vilket beror på jorden som finns där.
På vissa ställen - där jorden är kalkrik (t. ex Gotland) så bevaras skeletten mycket bättre.


Så olika våra "badrumsskåp" kan se ut.


Bäckaskogskvinnan.



utbildning | |
#1 - - Ama de casa:

Det är verkligen en spännande väg du har valt att gå!

:-)

Upp