vitterhetsakademin och historiska museet...

Efter dagens kurs på Aspergercentret vid Rosenlunds sjukhus så åkte jag iväg till Vitterhetsakademin för att lämna igen och låna lite nya böcker/avhandlingar inför min uppsats.

Och när jag ändå var där så gick jag in på Historiska museet.
Åh det finns så mycket att se där.

Om ni inte gillar skelett ska ni nog sluta titta nu...




Birka flickan är utställd där.
Nu har man "byggt upp" henne så som man tror hon såg ut.
och hon är så fin.

Sen finns "den gamle och barnet" där också.
Det är nog ett av mina favorit skelett om man kan säga så.
Det är en äldre man som är begravd och efter några år har de grävt upp graven och gravlagt ett barn hos honom som han ligger och håller om.
Det är så fint.



Och vikter och vågar från Birka fanns det såklart där också.
Så nu har jag en egen bild till min uppsats.



Fler bilder får ni säkert senare...
historia/arkeologi | |
#1 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Fantastiskt intressant!! :) Jag gillar ALLT som är gammalt och spännande :)

Du vet väl att Jarla Bankes farmor är uppbygd på samma sätt som Birka flickan. Bankes farmor fanns att se i Täby C bibliotek (vet ej om hon är kvar där)



Kram

#2 - - emelie-mamma till elliott och leila:

ja visst är låten super?



vad mysigt att gå på museum.. var jättelängesen ju!



kramis

#3 - - soffie:

va spännande att gå runt där å va intressant, kramen

#4 - - Evelina:

Åh jag ser ju att du går Asperbergs kurs, min 6åring utreds ju just nu för Aspbergers. kram

#5 - - madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD:

Vad fin hon ser ut! Jag har variit på Birka när jag bodde i Orminge för många herrans år sedan

#6 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Ja visst vore det kul att ta en master men då är det ju forskning och inget annat som gäller :) Och just nu så känner jag att WOOOOW jag ska klara den här jag läser nu först och främst :)



Men vem vet?? Kanske man hoppar på en master om betygena räcker till?? :)



Kram

#7 - - Alfva:

Jag tycker i ärlighetens namn att Birkaflickan ser lite läskig ut, men samtidigt är det såklart riktigt fräckt att man lyckats "återskapa" henne. Men usch. Rysningar! :)

Upp