exkursion med arkeologikursen....

Dagen har alltså gått i arkeologins tecken/fotspår.

Vi har vart runt och tittat på gravfält med skeppsättningar, Vårfruberga klosterruin, Sigurdsristningen vid Ramsundsberget, Stenby fornborg från mellersta järnåldern, äldre järnåldersgravfält och stensättningar/husgrunder.

Exkursionen har alltså främst hållit sig runt yngre och äldre järnåldern men även lite bronsåldern.

Ni får en bildbomb och imorgon kanske jag orkar skriva ner lite mer fakta om allt vi sett idag.


Gravfält med skeppssättning - alltså stenar i form av skepp runt gravarna.


Gravfält med gravhögar. I alla de små och stora högar ni ser finns det en eller flera gravar.



Klosterruinen av Vårfruberga kloster på Fogdö. Ruin av ett Nunnekloster vilket man ser eftersom klostret ligger till norr om klosterkyrkan. Munkkloster har alltså tvärt om - klosterbyggnaderna till söder om klosterkyrkan.


Sigurdsristningen vid Ramsundsberget. En hel runristning på en berghäll, som en hällristning i runor. 


Stensättningar/husgrunder sk: "brobyhus" och äldre järnåldersgravfält med mittblocksgravar.




Naturen i vårt land är helt magisk. Särskilt så här på våren då allt börjar komma till liv ute i naturen.
Imorgon får ni kanske en arkeologilektion...
Som ni vet är de ljust grå orden klickbara länkar som gör att ni kommer vidare till andra intressanta sidor där ni kan läsa mer om det finns på bilderna.



historia/arkeologi | |
#1 - - maria:

Mycket spännande historia du har sett idag <3



Kramar fina du :)

#2 - - Solan:

Väldigt vakert.

Den där risningen har jag hört talas om. Är inte det Sveriges älsta??

#3 - - Anonym:

wow va spännande utflykt..vilka fina bilder å vilken superkurs det verkar va. kramen

#4 - - Agneta:

så mkt spännande, och så vackert! NUmera kan jag se allt det där fantastiska som du ser i arkeologin, förstår att den fascinerar dig!

kram

#5 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

Meeeeen Gud så vackra bilder <3



Fan jag borde nog ha läst din utbildning ist för min :) Din verkar sååå mkt roligare :)



Kram finaste och den här veckan har jag SU vecka men sen hoppas jag vi kan få till en lunch snart så vi inte ses först den 2/6 när vi ska åka till GBG?!



KRAM igen

Upp