utgrävning del:1.
här påbörjar vi avtorvningen
Dag 2, söndag 20:e maj så skulle vi då få börja gräva. Eller gräva är nog fel ord att använda. Man ska "skrapa" sig ner max 5 centimeter i 1*1 meter rutorna och dokumentera allt som finns. Allt från jordens färg, konsistens, inslag av grus till eventuella fynd av bland annat bränd lera, lerklining och kalkputs. Sen när man har lyckats komma ner det första sticket så ska allt ritas in och fotas av.
vår lärare visade oss lite "grävteknik" första grävdagen.
vår lärare visade oss lite "grävteknik" första grävdagen.
Sen ska man fortsätta stick för stick till hela den yta som man ska gräva ut är nere i samma nivå, alltså max 5 centimeter. Efter att hela schaktet är nere i skikt 1 så ska hela schaktet med eventuella fynd och hur stenarna ligger ritas in på en schaktkarta och fotas av. Och det gäller att alla som arbetar vid samma utgrävning ritar samma symboler och beskriver jorden med samma sorts ord, så att hela utgrävningen sedan blir likartad helt oberoende på vilka som har grävt vart. Och att alla ritar in sin lilla 1'1 m ruta från samma väderstreck för sedan när hela utgrävningen är klar och allt ska sammanställas på museet så ska alla ritningar och foton kunna läggas ihop och ge en helhets bild av hela utgrävningsytan.
grävandet fortgår.
grävandet fortgår.
Vi hade även besök av en geolog som gick runt med oss och berättade om hur inlandsisen hade dragit fram och hur i landskapet man kan se hur inlandsisen har rört sig. Hur sprickor och räfflor i berg kan ge en fingervisning i hur inlandsisen har flyttat sig och rört sig framåt. Detta var väldigt givande då han även talade om vilka olika sorts berg- och stenarter som vi kan tänkas finna på just den plats där vi var. En pedagog från Sörmlandsmuseum var också ute och berätta för oss om sitt arbete. Hon åker runt i hela Sörmland och pratar om förhistorien med allt i från dagis, skolklasser till SFI-klasser. Hon lär ut om vår förhistoria genom pedagogik och detta arbete lät mycket lockande och spännande. Hon måste verkligen tänka till vid varje nytt tillfälle om hur hon ska lägga sig kunskapsmässigt så att alla som lyssnar kan ta del av det hon berättar.
här berättar pedagogen om sitt arbete och samtidigt så gräver och sållar vår lärare och museets utgrävningschef lite för att det ska framåt i arbetet medan vi "bara" lyssnar...
här berättar pedagogen om sitt arbete och samtidigt så gräver och sållar vår lärare och museets utgrävningschef lite för att det ska framåt i arbetet medan vi "bara" lyssnar...
OJ så spännande men det verkar allt vara ganska jobbigt att vara arkeolog=)
Ha en fin kväll,kram på sig