egentid - är man egoistisk då?

Egentligen hade jag inte alls tänkt skriva om detta - jag ville helt enkelt inte lägga mig i - men jag kan inte låta bli känner jag. Igår på FB så skriver en helt underbar mormor att hon är barnvakt till sitt lilla barnbarn och att hon väntar hem dottern som har lite egentid och det blev en rejäl diskussion på FB angående detta.
 
Vissa anser visst att man är egoistisk om man som mamma tar sig egentid. Vissa anser att bara yngre mammor tar sig egentid. Vissa tycks lägga stor status i att INTE ha haft egentid sedan barnen föddes för X antal år sedan. Jag ser tyvärr inte samma diskussion när pappor har egentid men det är en annan diskussion som jag lämnar här!
 
Jag är av den åsikten att ALLA behöver egentid. Mammor, pappor och även barn - alla behöver egentid anser jag. Bara för att vi har blivit föräldrar så slutar vi inte att vara individer och jag anser inte att det är egoistiskt att få egentid - jag tror till och med att man kanske orkar vara en lite bättre förälder om man får lite egentid. Man måste få tanka lite tid, vara ensam, tänka, fundera och "bara vara" för att sedan orka vara förälder. Visst jag vet att inte alla kan få egentid och det beror på olika anledningar. Vissa bor långt ifrån barnvakten, vissa har ingen barnvakt, vissa vill inte ha barnvakt m.m.
 
Men att det ligger så många värderingar och så stor status i detta med egentiden att vara eller inte vara har jag nog aldrig förstått förut.
 
Vissa säger att bara yngre mammor har egentid och det kanske finns en ganska naturlig förklaring till detta - eftersom yngre föräldrar själva har föräldrar som fortfarande är yngre (hänger ni med?) så finns orken hos mormor/morfar, farmor/farfar att vara barnvakt. är du en äldre förälder (här räknar jag från 35 år och uppåt) så är dina egna föräldrar äldre också det är den naturliga gången i livet och då kanske inte orken riktigt finns att vara barnvakt.
 
Sen vet jag tyvärr många som gärna vill ha barnvakt av sina föräldrar men där föräldrarna inte kan/vill/orkar vara barnvakt och då är den förlorade egentiden inte ens egna val helt.
 
Men vad är då egentid? Många tycks likställa egentid med att gå ut på krogen eller gå på fest - men jag kan finna många andra saker som är egentid. Att gå till affären ensam utan barn, att gå på promenad ensam eller med ett sovande barn i vagnen tycker jag är egentid, att få lägga sig i badet medan barnets/barnens pappa leker med barnen anser jag är egentid m.m. Egentid behöver inte kosta pengar och behöver inte betyda att du går ut på krogen, går på fest eller liknande.... Ja där fick ni min åsikt om egentid.
 
När mina underbara döttrar var så här små och söta behövde jag verkligen egentid för att orka.
Det kunde handla om att jag och min yngsta gick ut och promenerade när hon skulle sova och de två stor var hemma och titta på Bollibompa med sin pappa - det var min egentid då.
 

Mina döttrar har haft underbara helger hos mormor/morfar och farmor/farfar när dom var små.
Men det har inte bara handlat om att vi ska få egentid - nej det har faktiskt handlat om att jag har velat att mina barn ska få ha en relation till sin mormor/morfar och farmor/farfar.
Jag tror nämligen att barn mår bra av att umgås med andra än bara sina föräldrar...
 
p.s. Sen vet jag att många anser att min "egentid" när jag har åkt på utlandsvård för min reumatism är riktigt egoistisk - men frågar ni mina barn så vet jag att dom inte tycker det. Dom får efter 4 veckor hem en pigg, glad och lite friskare mamma och det betyder mycket för dom. Dom får även en tajt relation med sin pappa som inte är alla barn väl förunnat. d.s.
 
Barnen | |
#1 - - Marlene:

Begreppet egentid är nog nästan lika laddat som begreppet hemmaföräldrar :-)

Svar: Ja det kanske är så...
Marie-Louise

#2 - - Kenneth:

Det varje mans, kvinnas, barns, mammors, pappors RÄTTIGHET att få ha egen tid :) tror att man blir bättre MAmma, pappa, barn med detta, jag hade det varje år o nån helg ibland så skönt

Svar: Ja precis, det är allas rättighet att få egentid. Vi behöver det helt enkelt.
Marie-Louise

#3 - - Solan:

Visst behöver vi alla komma iväg på roligheter. Då utan man barn fru. Ja vad de nu är. Men jag är glad att min mormor hjälpt både mig och min man. Så min syster som är änka. Självklart måste man ställa upp.

Svar: Ja visst behöver vi egentid :) Kram vännen
Marie-Louise

#4 - - EN MÖLNBOBOS LIV - TRE BLIR FYRA:

Bra skrivet! Jag tycker egentid ensam och egentid med min sambo utan barn är viktigt. Ibland behöver man få åka iväg en helg eller kanske bara gå ut och äta i lugn och ro (utan att kasta i sig maten för att sonen ledsnat). Sen kan härlig egentid för mig vara att sonen och sambon åker till sonens farmor en söndag och jag får vara hemma i tystnaden en hel dag. Detta gör i alla fall mig till en mer tålmodig förälder (okej, kanske inte nu när jag är gravid, känner verkligen av hormonerna nu.. väldigt svängig i humöret)

Svar: Ja vi behöver egentid allihopa. Som gravid behöver du den kanske ändå mer :) Kram
Marie-Louise

#5 - - nadjaisbelle:

Härligt skrivet och vilka fina & mysiga bilder!
Kram

Svar: Tack :) Kram fina
Marie-Louise

#6 - - Ewa (mamma till 6 döttrar):

BRA skrivet!! Jag älskar dig!!
Kram och på onsdag är det DU och jag som har egentid!! Som jag längtar!! PUSS

Svar: Kära vän <3 Klart vi ska ha lite egentid :) Kram finaste
Marie-Louise

#7 - - inger stark:

Självklart behöver alla egentid! jag har alltid tyckt att det har varit självklart att jag och barnbarnens morfar tar en helg med alla barnbarnen så att deras föräldrar kan få egen tid med varandra. för vår skull och för föräldrarnas skull. Våra vänner var ofta förvånade, va, tar ni alla tre eller alla fyra, hur orkar ni. Orkar!!! det var ett rent nöje, sen kan jag väl säga att lika underbart som det var när alla kom, lika skönt var det när mamma och pappa kom och hämtade.
Men egentid måste alla människor ha, annars orkar man inte. det är inget egoistiskt med det. Du skriver bra älskling om ett svårt ämne. När det gäller utlandsvården vet jag precis. Även jag har åkt på det när mina döttrar var små, jag var borta i 6 veckor. men Annette och marie-Louise fick hem en pigg mamma, tror att det var värt det. Puss och kram älskade dotter!

Svar: Ja de där helgerna var guld värda för oss. Men även biokvällarna och teatrarna som du tar med dig barnbarnen på är underbara - för oss alla! Kram älskade mamma
Marie-Louise

#8 - - Lotta:

Kloka tankar om egentid som både föräldrar och far-och morföräldrar behöver ha med barnen.
Ibland blir saker så förstorat när det i själva verket är så enkelt.
Hoppas du också fått och har en skön
söndag i höstsolen.

Kram

Svar: Ja men visst behöver vi det allihopa :) Kram
Marie-Louise

#9 - - ejmis:

SJÄLVKLART att ALLA har rätt till egentid!!
Kloka ord från dig!!
Kram!

Svar: Tack :) Kram
Marie-Louise

#10 - - Jessica:

När mina barn var yngre kände jag verkligen ett behov av att ha lite egentid! att man ska behöva ha dåligt samvete för det känns konstigt. Då mina föräldrar inte bodde nära oss när de var små så fick jag istllet anlita barnvakter men det fungerade bra det också!

Svar: Ja klart alla behöver egentid, småbarnsförälder eller ej.
Marie-Louise

Upp