i reumatismen värld...

Med en reumatisksjukdom i kroppen så är man inte alltid på topp. Livet går upp och ner mycket beroende på hur pass "jobbig" värken är. Har man värk dygnet runt så finns det sedan en tröskel som liksom gör att man tippar över och inte riktigt orkar mer. Och tröttheten denna jäkla trötthet som bara slår till och nästintill förlamar en. Men har man inte reumatism själv så är detta mycket svårt att förstå och det förstår jag. Jag förstod aldrig min mamma t.ex när jag var barn - för jag hade då inte behövt uppleva det här med smärta dygnet runt och tröttheten. Nu förstår jag... Ibland är faktiskt tröttheten värre än värken!
 
Men jag märker att desto fler kilon som försvinner från min onda kropp desto bättre tycks kroppen må - såklart. Det är ju självklart att en reumatisk kropp gör mer ont om belastningen är tyngre. Men det är en lättnad att nu få börja känna att i och med att belastningen blir mindre på kroppen så klarar jag mer - nu är det -22 kg som försvunnit från kroppen. Jag klarar av att träna 3-4 gånger i veckan, jag fixar att springa upp till 5 minuter i sträck på löpbandet på gymmet och jag börjar sakta men säkert bli lite piggare. Piggheten kanske till viss beror på att våren faktiskt är på väg på riktigt. Solen går upp tidigare och snön börjar smälta bort och bara det gör mig piggare.
 
Men ibland säger kroppen ifrån på de mest opassande ställen - men sånt är livet. Ibland måste man "lyssna" på sin kropp och låta den vila...
 
under påskhelgen ekade det ganska tomt på gymmet när jag var dit...
Sjukdom | |
#1 - - Martina:

Skönt att höra att kroppen mår så mycket bättre när kilona rasar, och du bygger upp musklerna som hjälper till att stödja knän och annat :-)

sv. Tack för tipset om hetvattnet. Det funkar :-)

Svar: Ja det börjar kännas lite bättre i kroppen :) Kram
Marie-Louise

#2 - - Ingrid:

Förstår och vet hur det är. Har inte vanlig reumatism men en släktsjukdom, det räcker det. Med jämna mellanrum ryker man, fast jag klarar ändå jobba 75 % du är så duktig med din träning och viktnedgång

Svar: Tack :) Det handlar nog mycket om att vi med daglig värk har liksom inget val, vi måste ju leva iaf...
Marie-Louise

#3 - - Inger Stark:

Ja älskling, vet hur det känns! det är ibland ett helvete, håller med om att tröttheten nästan är värst. Den är förlamande! Puss på dig!

Svar: Ja ibland orkar man liksom ingenting... Kram
Marie-Louise

#4 - - Anna:

Även här var det glest på gymmet under påsk, lite skönt ändå tycker jag!
Hoppas verkligen att du hittar ett sätt där värk och trötthet kan mildas och lindras till det bästa!

Svar: Ja visst var det skönt med lite folk på gymmet :)
Marie-Louise

#5 - - Kenneth:

strongt att du orkar fortsätta med värke, har en fru hemma som har ständig värk o jag vet att jag skulle inte överleva den värken fattar inte att hon klarar vardagen o inte alla ni andra heller Ni är fantastiska människor

Svar: Tack. Man har tyvärr inte så mycket val...
Marie-Louise

#6 - - Linda K - Hemma hos Klintons:

Otroligt duktig du är. Och vad skönt att slippa bära runt på massa extra vikt :) . Hejja dig! Kram

Svar: Tack :)
Marie-Louise

#7 - - ejmis:

Vad skönt att det fungerar så bra för dig.

Upp