Valborgsfirande eller vad...

Ja så var det Valborg igen med allt vad det innebär.
Valborgsmässoeld, god mat och i många fall mycket alkoholhaltiga drycker.
Jag tror allt jag skrev om detta förra året också..(<--länk)
Detta sorgliga drickande.
 
Nere på Farsta Gård brukar vårt valborgsfirande anordnas.
Oftast liten och fjuttig brasa.
Och allt för många vuxna går runt där nere med ölburken i högsta hugg och gärna barnvagnen i den andra handen.
Varför detta drickande av alkohol?
Varför dricka så mycket när man har (små) barn?
 
Nej jag är inte präktig och tycker att alla som dricker alkohol gör fel.
Men jag tycker det är fel att dricka sig berusad (ibland redlös) om du har (små) barn att ta hand om.
Inte är det väl barnen som ska ta hand om föräldern?
Inte ska väl barnet behöva stå där nere vid en brasa och se sina föräldrar bli mer och mer berusade?
 
Jag tycker faktiskt att drickandet av alkoholhaltiga drycker kan intas med måtta om du har barn att ta hand om!
Annars kanske du skulle försökt skaffa barnvakt...
 
I år blir det nog ingen Valborgseld för oss.
De två stora döttrarna firar in Valborg med sina vänner
och den yngsta vill nog inte gå ner till brasan.
Men jag kan ha fel - och då går jag snällt ner till brasan om hon vill det.
Men här hemma intas ingen alkohol under Valborg...
 
 
 
livet | |
#1 - - soffie:

vi gick inte heller till nån eld vi stannade hos Nellies Farbror m.fam å spelade spel å käkade gott:) ha en mysig 1a maj imorrn...

Svar: En lagom mysig Valborg alltså :) Kram
Marie-Louise

#2 - - Emelie:

Håller med dig, en förälder ska föregå med gott exempel!

Svar: Ja jag tycker faktiskt att vi ska göra det. Barn behöver inte se sina föräldrar berusade/fulla/aspackade... Kram
Marie-Louise

#3 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Ja jag söp till det ordentligt igår, ett helt glas vin :P

Svar: Oj ett helt glas vin ;) hihi Kram vännen
Marie-Louise

Upp