ansökan om vårdbidrag...

Ja nu ska väl äntligen ansökan om vårdbidraget vara klart för att kunna skickas in. Nu har jag haft papperna hemma i mer än två månader och jag har inte orkat fylla i allt fören nu. Usch jag skäms faktiskt lite över hur länge det legat här hemma. Men det är en pärs att sitta och fylla i allt extra man faktiskt gör... Vissa saker vill man nästan inte "se" att man gör extra och vissa saker gör man "extra" som man kanske inte ens längre tänker på är "extra". Jag har säkert glömt/missat att skriva något som vi alltid gör extra som vi kanske inte ens längre ser som extra men som andra skulle se om de var här hemma när det görs...
 
Men ja nu är det ifyllt och läggs på lådan idag. Sen ska bara ett nytt läkarutlåtande skickas in men det måste ju läkaren skriva och det har vi inte fått än så jag måste ringa och påminna om detta imorgon.
 
Det sjuka är att vi har inte haft vårdbidrag alls länge utan måste nu efter 1,5 år ansöka igen. Vad tror f-kassan - att det extra som tillkommer ett barn med någon form av autism ska avta med åldern? Jag tycker nästan att det istället tillkommer saker med åldern. Jag har fyllt i mer saker nu i den extra bilagan mot vad jag alltså fyllde i för 1,5 år sedan - så det måste ju betyda att vi alltså gör mer och att saker har tillkommit...
Barnen, känslor, livet | |
#1 - - Ninni:

Suck va jobbigt..kram kram <3

#2 - - Linda w L2K:

Ja du... Det är inte lätt med allt som ska fyllas i... Jag avundas dig inte... Hoppas ni får ett positivt besked sen!

Jag brukar tänka på er med barn med olika diagnoser, att ni har så mycket mer än vi med "normala" barn. Om vi går på knäna av våra barn mellan varven, hur ska inte n ha det då. ..
Kram

#3 - - Agneta:

amen jisses, ska man ansöka om så snabbt igen. Vi fick beviljat för sonen nu innan sommaren, men här hade vi lite mer "lyx" då fkassan var med på hab och vi gjorde en gemensam ansökan tillsammans med handläggaren, kuratorn och specpedagogen på hab. Hon antecknade under hela mötet, vi fick hem anteckningarna för påseende och signatur och sedan var processen igång. För det är ju misann inte lätt att fylla i dessa papper, för hur värdesätter man det man gör? VAd är det vi gör som inte andra föräldrar gör? FÖr vi är ju så vana vid att göra saker på vissa sätt och i vissa rutiner för att vardagen överhuvudtaget ska fungera någorlunda smärtfritt för honom och alla oss andra...att det sedan tar en massa tid det förstår jag ju men inte brukar man tänka på exakt HUR mycket.
Det jag tycker är en av de jobbigaste saker med sådant här är att man bara ska plocka fram allt det negativa, allt det som inte fungerar och det känns som om man sitter och nedvärderar sitt eget barn. Dessutom blir vissa saker så tydliga när det kommer på pränt...ja men shit mitt barn är autist/har asperger men han är ändå min son som jag älskar över allt annat (men det vill de inte ha på pränt)
OCh det här med att det skulle avta eller att situationen skulle förändras på 1,5 år? Hallåååå, vad tror de?
Håller tummarna föratt du nu fyllt i på rätt sätt och fått med det mesta så du slipepr göra om det.

Svar: Ja det är jobbigt att fylla i de där ansökningarna, för som du skriver det är ju bara det negativa som ska komma fram... Nu håller jag tummarna att det går bra detta, men vi väntar fortfarande på läkarutlåtandet :( Kram
Marie-Louise

Upp