folk och folk eller barn och barn - det är skillnad...

Känner en lätt upprördhet över det stora utrymmet i t. ex media som allt detta med Lundsberg tar. Inte för att jag inte anser att det ska få utrymme - jag anser att mobbing och pennalism ska bekämpas med alla medel och inte få förekomma - utan för att nyheten om att resurspengen dras in för många barn och ungdomar med särskilda behov liksom bara blåste förbi som en fläkt.

Flera barn och ungdomar - och dess familjer - sitter nu hemma och vet inte hur de ens ska kunna komma iväg eller få iväg barnet/ungdomen till skolan nu när resurserna dragits in. Att börja i en vanlig kommunalskola i en vanlig stor klass är oftast inte ens ett alternativ för dessa elever - men för Lundsbergseleverna så är det ett fullgott alternativ för de flesta av eleverna. Barn och ungdomar tvingas tillbaka till sina "vanliga" skolor där de inte kan få den hjälp de så väl behöver. Läs detta så förstår ni hur jag tänker(<--länk) Vart finns mediadrevet och intresset bland "vanliga" föräldrar på t. ex FB, föräldrar som alltså INTE har något barn med en diagnos som t. ex Aspergersyndrom, Autism, ADHD m.m.
 
Det är absolut inte så att jag inte lider med Lundsbergseleverna - och jag lider verkligen med dom elever som blivit utsatta för tortyrliknande nollning och mobbing. Men det är när sånt här kommer fram i ljuset som det syns att det är skillnad på folk och folk och tyvärr också på barn och barn. Har du föräldrar med en mycket bra inkomst och en mamma och pappa som alltid tar emot om du faller (kan inte dom ta emot fallet finns det kanske en familjeadvokat som gör det istället...) så ser din verklighet väldigt annorlunda ut om du jämför med en elev som har föräldrar med lägre/låga inkomster och du kanske till på köpet har en npf-diagnos att kämpa med, då blir livet och verkligheten helt annorlunda. Så är det bara - det är tyvärr så livet ser ut. och det syns om inte annat just nu i mediadrevet som dragit igång kring Lundbergsskolan - men mediadrevet uteblev när vi fick reda på att Stockholmsstad drar in resurspengar för elever med särskilt stöd - och det är både skrämmande och sorgligt. Visst media vinklar detta med Lundsberg på ett sätt som inte är helt bra och OK men de lyfter iaf fram det i ljuset och skriver om det - men när det kommer till elever med särskilt stöd som dras in så är det liksom tyst...
 
"Det skrivs mycket nu om alla elever som blir av med sin plats på Lundsberg - men vart är alla skriverier om alla barn som förlorat sin plats i resursklasser/resursskolor? Det är många fler elever (till antalet) som blivit av med sin resursklass/skola än vad som går på Lundsberg - men det "talas" det väldigt tyst om. Dessa barn som har särskilda behov klara inte det "vanliga" livet i en "vanlig" skolklass och det kommer sluta i en katastrof för dessa barn och dess familjer! Eleverna som går i Lundsberg lär klara sitt vardagliga liv alldeles galant i en "vanlig" skola (i alla fall flertalet av dom). Men ja just det - det är ju skillnad på folk och folk..." taget från min FB-status...
känslor, livet | |
#1 - - Linda w L2K:

Ja du... själv hamnade jag i en diskussion angående Lundsberg på facebook igår.
Den personen ifrågasatte varför man tyckte att dessa barn fick skylla sig själva... Det fick mig att tänka efter. Tyvärr har ju även tidningarna vinklat det så man bara läser om dessa "stackars barn som grinar på skolgården". Och samtidigt, det är riktigt tragiskt hur dessa barn behandlas. Nån hade svarat att hade barnen inga hem finns ju soc...

Så hur rätt jag än tycker att det är att man stänger skolan lider jag med eleverna.

Och ja, jag tycker det är lika fel att behandla eleverna i övriga skolor på det viset. Dom behöver sina resurser! !!

Svar: Jag tycker synd om eleverna på Lundsberg iaf dom som blivit utsatta för pennalism och mobbing, det är inte det att det inte är synd om dom. Det jag vänder mig emot är hur media vinklar det och att barnen som blir utan sin resurspeng "glöms bort". Kram
Marie-Louise

#2 - - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma:

Är inte alls insatt i detta. Men när det handlar om politiker beslut så tänker man sällan på de som drabbas verkar det som.

Svar: nej så är det nog, man glömmer de som det handlar om.
Marie-Louise

#3 - - Agneta:

oj, detta har helt gått mig förbi. Tyvärr. Är det bara i Sthlm det dragits in eller i hela landet? Sonen går ju i vanlig kommunal skola men i en liten "landsskola" med små klasser och fantastisk personal vilket göratt allt flyter på för honom och han får det stöd han behöver och har rätt till. Så bra kommer det att vara i tre år till men sedan tar det stopp när han ska vidare till stora högstadiet inne på orten och den tanken ger mig ont i magen redan nu.
Klart att ala barn behöver sina resurser för att det ska vara lika skolgång för alla!
kramar

#4 - - Inger Stark:

Håller med dig helt Marie-Louise! mer spännande med Lundsberg. jag tycker att det är mycket bra att skolan är stängd och hoppas att den förblir stängd. Inte heller barnensom gråter på skolgården mådde bra av att gå där, kommer att må mycket bättre i en vanlig skola. Tänk på att Ondskan handlar om Lundsberg. kram

Upp