kokat chutney...

Idag har jag kokat två olika sorters chutney -
det blev riktigt gott och ska avnjutas/avsmakas med lite ost ikväll.
Annars tror jag de passar bra ihop med kött eller kyckling.
 
Först kokade jag Plommonchutney.
Jag fann ett recept på internet som jag gjorde om lite.
 
Plommonchutney:
500 gr urkärnade plommon
1 gullök hackad
1 vitlöksklyfta hackad
0,5 tsk sambalolek (smaka er fram till den styrka ni vill ha)
1,5 dl strösocker
1 dl vatten
0,5 dl vitvinsvinäger
2 kanelstänger
en lång strimla citronskal
0,5 dl citronsaft
0,5 tsk salt
 
Blanda allt i en ganska stor kastrull och låt alltihop småkoka i 45 minuter.
Smaka av lite under tiden för att se om du vill ha i mer chili, socker, salt eller vinäger.
Häll upp på väl rengjorda burkar.
Ska enligt receptet som jag hittade och gjorde om hålla sig i upp till 6 månader i kylskåp.
 
Plommonchutney. Så vackra färger och det blev så gott.
 
Använde mig av samma grundrecept som jag gjorde om när jag gjorde kiwichutney.
 
Kiwichutney:
500 gr skalad och klyftad kiwi (varje kiwi klyftas i 4 klyftor)
1 hackad gullök
1 hackad vitlöksklyfta
0,5 röd chili (smaka er fram till den styrka ni vill ha)
1 stor strimla citronskal
0,5 dl citronsaft
0,5 dl vitvinsvinäger
1 dl vatten
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
 
Blanda allt i en ganska stor kastrull och låt små koka i 45 minuter.
Smaka av så att ni får den styrka ni vill själva vill ha.
kanske behövs mer socker, salt, chili, vitvinsvinäger...
Häll upp på väl rengjorda burkar.
Ska enligt receptet som jag gjorde om hålla i 6 månader i kylskåp.
 
 
kiwichutney, en riktigt god och fin chutney.
 
 
mat, sommar | |
#1 - - amadecasa.blogg.se:

Vad pysslig du är och vad fina burkarna är!
:-)

#2 - - Linda:

svarar dig här =)
jag läser till förskollärare och går in i termin 4 av 7 nu i semteber och sommarjobbar, precis som du, inom vården. arbetar på ett demensboende extra sedan förra sommaren - perfekt vid sidan av studierna =)

Upp