äppelchips...

Igår kväll fick jag ett ryck att testa att göra egna äppelchips. Läste om äppelchips i SATS medlemstidning men hittade tyvärr inte receptet där utan fick googla runt lite. Hittade några recept som kändes så där halv bra, så jag "blandade och gav" lite. Tog lite från det ena receptet och lite från det andra och det blev riktigt gott.
 
Recept:
 
2 äpplen skivade riktigt tunt i mandolin (använde jag alltså)
 
2 dl vatten
1 dl strösocker
1 citron
 
Blanda vatten, socker och pressad citronsaft i en kastrull. Koka upp och låt sedan svalna. 
Ta ur kärnhuset ur äpplena och skiva de sedan tunt. Lägg i en skål och slå över socker- och citronvattnet. Låt äpplena ligga i lagen några minuter ta sedan upp och sprid ut äppelskivorna på en bakplåtspappers klädd plåt. Jag testade att göra en plåt "naturella" alltså med endast lagen, på en plåt strödde jag över kanel och på en tredje vaniljpulver (obs INTE vaniljsocker). In med alla plåtarna i ugnen ca: 100 gr i 4 timmar. Jag bytte plats på plåtarna en gång i timmen och vände även på äppelskivorna samtidigt. Och så hade jag en träslev instucken i ugnsluckan så att eventuell ånga kunde åka ut. Äppelchipsen fick sedan svalna i ugnen efter att jag stängt av den. Blev mycket goda och uppskattade här hemma, får nog nästan göra om det ikväll igen...
 
äppelchips
Jul, mat | |
Upp