träning, diabetesskola och livet...

Som säkert många redan vet så går mannen och jag på diabetesskola den här veckan. En mycket bra och lärorik "skola" för oss båda, vi har lärt oss massor båda två. Eftersom mannen nu har insulin i sprutform så ville jag följa med på "skolan" och lära mig mer eftersom det kan ske saker när man har insulin som för oss anhöriga är väldigt viktigt att vi kan och vet. Och sen är det som så att det oftast är jag som lagar middagen här hemma och då känns det bra att få veta vad man kanske ska undvika som diabetiker - vilket jag nu vet inte är något alls. Man ska äta vanlig bra mat som diabetiker, egentligen sådan sorts mat som vi alla ska äta, och man får "synda" ibland utan att det är någon fara. Mannens blodvärden börjar också så smått att stiga äntligen vilket känns väldigt bra.
 
lite bilder från "skolan".
 
Historienörd som jag är så måste jag ju såklart fota skåpet som finns där med utrusning (nålar, sprutor m.m.) som man använde förr vid diabetesbehandling. En mycket spännande bok finns det också som heter: Historien om Diabetes.
 
Insulinet började användas 1921 (1923 fick upptäckarna Nobelpris).
Sen har det blivit en del träning helgen som varit och nu i veckan. I går gick jag och äldsta dotternZumba och Bodybalance. Och i söndags körde jag snabbpromenad på löpbandet blandat med löpning/jogging i 60 minuter (var av 10 minuter var löpning/jogging). Senaste veckan har jag minskat -1,4 kg vilket känns riktigt bra - kanske är det träningen som visar sig redan nu.
 
Lite av den senaste träningen.
 
det går mycket frukt här hemma nu...
Familj | |
#1 - - Michaela Lejonberg:

Diabeteskost är i mångt och mycket bra kost för oss som gjort GBP också:)
Frukt går det åt härhemma med... tycker jag handlar frukt hela tiden... dels äter vi mycket frukt härhemma och sen har ju sonen med sig frukt varje dag till skolan och han äter frukt mest här hemma också... gott!

#2 - - Solan:

Desto mer man vet. Ju mer kan man hjälpa till :)

#3 - - Linda K:

Vad härligt det låter och vad duktig du är som gått ner 1,4 kg :) . Och vad bra att du hänger med på skolan, alltid skönt att veta vad det handlar om när ens partner är sjuk. Kram Linda

#4 - - EN MÖLNBOBOS LIV - TRE BLIR FYRA:

Vad tyckte du om Zumban?


Svar: det var riktigt roligt men lite svårt att få ihop stegen ;) Kram
Marie-Louise

#5 - - Ann Catrine:

Mågen har diabetes typ 1 ända sedan barnsben, och jag tycker det fungerar bra med maten när vi är tillsammans allihop. Och hemma är de otroligt noga med kosten, det är ju så pass länge sedan han fick diagnosen och på den tiden var det strängt! Det sitter kvar i honom! Frukt t ex är han försiktig med.

Grattis till praktiken!!
Kommer att bli roligt få höra lite mer om den vart eftersom

Kram vännen!!

Svar: ja nu för tiden är det inte alls lika strängt med maten, men så klart ska dom äta bra mat som alla vi andra :) Kram
Marie-Louise

#6 - - Celine Naminah - En aspiebloggare:

Trotts att jag själv har diabetes så har jag aldrig hört talats om någon sådan skola. :-O

Svar: Konstigt. Men vi har inte heller varit på någon förut fast maken haft det så länge :(
Marie-Louise

Upp