viktminskningen efter min gbp...

Jag tänkte berätta (förklara) lite om min viktnedgång/viktresa efter min gbp. Jag har nu 4 månader efter operationen gått ner 20 kg (ganska precis) vilket alltså blir drygt 5 kg i månaden. Inte någon wow viktnedgång och kilona rasar inte av mig. Jag tror (har fått känslan av) att folk blir lite förvånade när de träffar mig nu efter operationen eftersom jag faktiskt inte rasat i vikt, vilket många tror att man automatiskt ska göra efter en gbp. Men jag är nöjd med min viktnedgång, jag är nöjd med att det går ganska långsamt, jag vill att även "huvudet" ska hänga med på min viktresa och jag vill gärna att min kropp/hud ska hänga med också.
 
Men till er som tror att man (alla) rasar ner i vikt efter en operation - allt handlar om vilka förutsättningar man har innan operationen. Om man som jag som har (hade) en övervikt på 35-40 kg gör en operation så kommer dessa 40 kg inte rasa av direkt, det har tagit många år för dessa kilon att samlas på kroppen. Och kaloriintaget är kanske inte så där jätte drastiskt mindre efter operationen egentligen, portionerna är mindre men kaloriintaget kanske inte är jätte mycket mindre utan lagom lite - självklart åt jag/man fel och ibland för mycket men kanske var det faktiskt kaloriintaget inte så jättemycket mer än nu - mer var det så klart annars hade jag/man ju gått ner i vikt även innan operationen. Men om du har en övervikt på kanske det dubbla eller mer när du gör operationen säg 70-90 kg övervikt ja då kommer de första kilona "rasa" av dig. För då blir förändringen så otroligt stor i ditt kaloriintag, då får du i dig så mycket mindre kalorier efter operationen att du formligen rasar i vikt i början. Men efter ett tag när kroppen "vant" sig och d vikten blivit lägre så kommer viktne
dgången stanna av även för dessa personer och gå långsammare.
 
Jag är väldigt nöjd över att jag valde en operation för jag märkte att jag fixade inte viktnedgången själv. Jag visste allt om HUR man ska äta, VAD man ska äta, HUR OFTA man ska äta m.m. Fråga vilken överviktig person som helst och dom vet precis vad de borde äta (göra) för att gå ner i vikt. Men sen ska man lyckas med det också, vilket jag faktiskt inte gjorde. Och ja jag står för det, jag kunde inte gå ner i vikt själv eller med hjälp av viktväktarna, LCHF, GI, Modifast etc, etc. Jag fixade inte det. Jag gick runt och var konstant hungrig och sugen och det enda jag tänkte på var allt det där som jag inte fick äta, det där som jag visste inte var bra för mig. Nu efter operationen är jag inte hungrig, inte sugen och jag måste ibland påminna mig själv att jag ska äta. Jag har fått en helt annan syn på det här med mat och ätande. Och jag har äntligen orkat börja träna ordentligt! Träningen är nog det som kommer hjälpa mig mest sen att fortsätta ner i vikt och att behålla vikten, för man ska veta att bara för att man gjort en operationen så är inte viktnedgången säker, man måste i alla fall kämpa med träning och mat....
 
Nu äter jag mindre portioner ofta och mycket mer "ren" mat.
 
 
GBP | |
#1 - - Tjejmorsan:

Synd att man inte kan få operation för mina 12-15 kg som jag ALDRIG lyckas bli av med :(

Kram

#2 - - Inger Stark:

Precis älskling, det är bra om det inte går för fort. Jag viktväktade och det gick inte heller så fort. Lagom fart, i början gick jag ner cirka 2 kg i månaden, när jag började bli smal bara ett. Så att både kropp och själ hinner med. Mycket bra resultat!

#3 - - Ninni:

20 kilo är ju fantastiskt och det är bra att det inte går för fort.

Heja dig, Glad Påsk, kram

#4 - - Agneta:

Jag tror på dig och din teori om att det är bättre att det går långsammare än att bara rasa av, man måste hinna med själv också i den förändring som sker. Dessutom tycker jag att 20 kg är en massa ändå på denna tid, fortsätt på samma sätt!
Och du..ha en riktigt glad påsk :)
kramar från skåneland

#5 - - Lena:

Sen kanske man skall tillägga att man inte får något gratis... jag gick ner 25 kg på 6 månader och sen tog det stenstopp. Trots att jag åt rätt. I ett och ett halvt år stod jag still med minst 25 kg kvar. Nu har jag tagit 18 av dessa kilona med Dukan, men får alltså ingenting "gratis" sedan 2 år tillbaka. Operationen hjälper tyvärr inte alla.

#6 - - Anna:

Sim du säger, ingen är bättre expert än den överviktiga! Gick till en dietist när hag var som mest överviktig. Vårt möte slutade med att jag satt och "utbildade" henne i teorier, metoder och tillvägagångssätt. Tillslut sa hon att hon kan inte hjälpa mig, jag visste bättre än hon! Jag lyckades gå ner mycket, nästan 50 kg med hjälp av viktklubb och en inledning med soppor, men sedan 1,5 år med lchf står jag nu stilla på -57. Jag har 10 kg kvar, tränar 4-5 ggr i vecka och ändå händer inget. Jag har en mag"sjukdom" som gör att jag är begränsad i mitt sätt att äta vilket gör att lchf passar magen bra, men tydligen inte för viktnedgång... Frustrerande! Hejar på dig i din kamp!!!
Anna

#7 - - Shadaim12.wordpress.com:

Duktig du är :)

Svar: Tack :)
Marie-Louise

Upp