att baka regnbågstårta...

Idag fyller min yngsta dotter 15 år -
jag ville överraska henne med en speciell tårta. 
När döttrarna var små bakade vi alltid lite speciella tårtor -
vi har bakat skalmantårta, lilleskutt-tårta, tågtårtor, vargentårta, bamsetårta m.m. 
 
Så såg jag på Instagram hur en av mina kurskamrater la ut en så cool bild på en tårta 
som hon bakade till sin dotters 3 årsdag. 
En regnbågstårta(<--länk)!
Jag blev lite kär i den så jag kände att jag ville testa att göra den och bad om receptet -
receptet hade hon hittat här hos Amy (<--länk)
 
så i lördagskväll börja jag och Erika blanda till färg och baka tårtbottnar.
 
och idag skulle den monteras. 
Fyllningen blev efter önskemål från födelsedagsbarnet följande:
Dumlegrädde, nougatgrädde, vitchokladgrädde och nötcréme. 
 
så vackra färger!
Men jag monterade visst ihop den enligt färgskalan och inte enligt Prideskalan fick jag minsan veta idag...
fast helt olik en Prideflagga är den väl i alla fall inte tycker jag...
 
Fin blev den och mycket tårta blev det.
God och mäktig kan jag lova.
 
De olika gräddsmakerna gjorde jag på följande sätt:
Värm upp grädden (obs! får ej koka)
Lägg i valfri choklad 
Rör om tills allt smält och förvara i tätslutande burk i kylskåp minst 6 timmar så den är helt kall.
Vispa som "vanlig" grädde.
Jag hade 2,5 dl vispgrädde till 100 gr nougat.
2,5 dl vispgrädde till 10 dummlekolor
3 dl vispgrädde till ca:100 gr vit choklad
 
 
Tårtan i Regnbågens alla färger blev uppskattad av dottern <3
Och jag kommer nog baka denna fler gånger men då med annan/ mer varierad fyllning tror jag. 
 
 
Barnen, Familj, livet, mat | |
#1 - - Inger Stark:

Underbar tårta till underbara Elin!

#2 - - Carolina:

Jättefin! Är det bara vanlig grädde du lagt runt om eller vad har du där?

Svar: runt om tårtan hade jag vitchokladgrädde :)
Marie-Louise

#3 - - Fröken M:

Detska jag baka nästan gång vi ska ha kalas här hemma :)

#4 - - Linda w L2K:

Läckert!!!! Måste testas!

#5 - - Karin O:

Vilken fin tårta!:)

Upp