studierna tar nästan all min tid...

Just nu tar mina studier nästan all min tid. Det är mycket att läsa och tänka på - men det är så roligt och intressant. Jag har på dessa veckor lärt mig så oerhört mycket nytt angående genus, jämställdhet, feminism m.m. 
Snart är det tentadags igen och vi har inte ens hunnit få tillbaka den senaste tentan än... Men ja det ska väl gå det också.
 
Det är ju historia/arkeologi som jag vill hålla på / arbeta med men jag vill gärna ha en genusaspekt på det hela.
Jag kände när jag läste arkeologi att det blev lite väl mycket "mansnormen" som man höll sig till och jag är inte helt bekväm i det.
Jag tror t. ex inte automatiskt att en rikt smyckad kvinnorgrav från Vikingatiden med t. ex vågar och viktenheter promt måste tillhöra en kvinna vars man var handelsman - jag tror nog mer på att kvinnan själv var handelskvinna.
 
När jag går på museum så vill jag gärna lära mig mer om kvinnor och barns historia.
en vikingatida kvinna - avporträterad utifrån vilka föremål som fanns i hennes grav.
och i tidstypiska kläder.
 
  
Kvinnor och barn från vår historia...
 
Fattiga barn med sin mamma - där barnen tigger...
en annan sak som intresserar mig är hur människor levt och bott förr i tiden -
främst arbetare och fattiga tänker jag på.
De människor som sällan visas och syns i den "vanliga" histrien - där vi får lära oss om kungar och drottningar, präster, borgare och bönder...
 
 
här är en gruppbild från när jag var på den arkeologiskautgrävningen -
våren 2012. 
Nu är det nya kurskamrater och nya kurser - men samma skola...
 
Och Genusvetenskap är så spännande!
 
Genus, Genusvetenskap, arkeologi, utbildning | |
#1 - - Solveig Lundin:

Jag tycker det är ruskigt spännande att lära hur folk levt genom tiderna. Så den enorma skillnaden mellan rik och fattig. Så glad att jag inte levde på 1600-talet burrr så de ger mig kalla kårar.

Upp