förutfattade meningar kring en GBP...

Jag tror att jag har skrivit om detta förut (<--länk) men tänker skriva om det igen. Jag har aldrig ljugit om att jag i november 2012 genomgick en GBP  (<--länk) och jag kan ärligt säga att det är en av de bättre sakerna jag beslutat mig för att genomgå i mitt liv. Jag hade provat allt men ingenting fungerade, jag blev bara tyngre och tyngre och fick mer och mer ont i min kropp och jag blev deprimerad. Hon jag såg i spegeln var inte jag! 
 
I förrgår jobbade jag på en avdelning som jag inte vart på på länge, säkert ett år sedan jag jobbade där senast. En av de som jobbar där kände inte igen mig först och när han sen "inser" att det är jag så överöser han mig med uppmuntrande ord och peppande kommentarer om hur duktig jag vart och "vad fin jag blivit" m.m. men så frågar han tillslut: -Hur har du gjort, snälla berätta för mig jag vill också gå ner i vikt. -Jag gjorde en magsäcksoperation för något år sedan, svarade jag. -Jaha (säger han besviket) men då är det ju inget konstigt att du blivit smal... Och så var det inte mer med det ansåg han. -Nja svarade jag, riktigt så enkelt är det ju inte, jag tränar ordentligt, äter (oftast) bra mat och har faktiskt jobbat mig ner i vikt på egen hand. -Nej men du har ju opererat dig, får jag till svar. 
 
Jag blir inte ledsen längre av denna okunskap men jag blir faktiskt irriterad. Att göra en GBP är faktiskt inte "att välja den enkla vägen" och alla som gör en GBP går faktiskt inte heller ner i vikt, det ligger jobb bakom en viktnedgång även efter en operation. Men jag inser ju att okunskapen är stor bland de flesta då det gäller dessa operationer. Som tur är har jag min familj, släkt och mina vänner bakom mig och de vet hur mycket jag jobbat och jobbar för den här viktnedgången. De vet att jag inte tagit den enkla vägen! För de ser hur jag kämpar dagligen med maten, träningen och allt runt om kring som följer med en operation...
 
Men ja okunskapen är stor och många har förutfattade meningar kring överviktsoperationer - det har jag verkligen fått förstå nu efter att jag gjorde min...
 
nu längtar jag till att alla goda bär (och frukter) kommer igen...
GBP, Vikt och motion, livet | |
Upp