vårdyrket eller museum/arkeologi...

Jag står verkligen i valet och kvalet - igen! Eller val och val allt handlar ju egentligen om vart jag kan lyckas få jobb och att få jobb inom vården känns som större chans än inom museum - tyvärr kanske. 
 
Jag trivs inom vårdyrket och har egentligen alltid gjort det. Jag gillar att arbeta med människor och att faktiskt kunna göra skillnad. För som undersköterska kan man göra skillnad för de man vårdar. Inte många inom vården kommer så nära "sina" patienter som undersköterskor (eller vårdbiträden - men det finns snart inga vårdbiträden kvar). Det är ofta undersköterskan som får "tolka" läkarsvar, trösta efter läkarsvar, prata om oro, rädslor, lycka, minnen och allt mellan himmel och jord. 
 
Men jag har ju nu läst 3,5 år på högskola och det roligaste vore såklart att lyckas få ett jobb inom det "yrke" jag studerat. Men jag är inte färdig med min c-uppsats på grund av många olika orsaker så jag har ingen riktigt kandidatexamen än och jag kanske aldrig får någon heller. Eller ja just nu känns det som så iaf. Och ett jobb måste jag ha och vill jag ha.
 
Tyvärr sätter min reumatism käppar i hjulet eftersom vårdyrket är ett fysiskt tungt yrke där man måste "orka" varje dag. Framtiden får visa hur det blir men just nu är det vården som får mina arbetstimmar...
 
 
Vissa händer är hårdhänta och vi inom vården får mottaga slag och tjuvnyp ibland. Men vet ni de där mjuka fina händerna man får äran att hålla ibland uppväger en hel del av det jobbiga. Att kunna få sitta bredvid och hålla handen och lyssna på minnen det är en stor ynnest att få dela med en medmänniska, det är riktigt fina stunder. Och dessa stunder tar iaf jag mig tid till att få med de jag ska vårda...
 
Allmänt, jobb, livet | |
#1 - - Martina:

Det är så synd att din kropp sätter stopp för vårdyrket för jag tror att du är en sådan som skulle kunna göra så stor skillnad för så många vårdtagare <3
Men kanske du kan ta ett sådant jobb "så länge" tills du får ordning på uppsatsen…för du får bara inte ge upp "bara för den"!

Svar: Tack - för att du tror på mig <3 Kram
Marie-Louise

#2 - - Nett:

Kanske det funkar att arbeta natt för dig, för den som det funkar för så upplever man mindre lyft för kroppen. Kram

Svar: Jo natt skulle kanske fungera, jag har jobbat natt förut men då var mina barn små så förutsättningarna nu skulle ju vara helt annorlunda. Ska kika runt lite på olika tjänster... Kram
Marie-Louise

#3 - - Vivi:

Själv är jag så tacksam för de som tog hand om min mormor de åren hon satt på hem, speciellt eftersom vi inte orkade ! <3
Ush reumatism är inte roligt, har en tjejkompis som haft det sedan hon var 23-24, förstår att det försvårar för dig !
Kram

Svar: Kram <3
Marie-Louise

Upp