sanningen skrämmer nog ibland...

Jag har bestämt mig för att sluta skämmas och för att sluta ljuga om svåra saker i livet. Det finns ingen mening med att försköna det hårda i livet. Allt som händer när man förskönar är att det dåliga samvetet får fäste och livet rasar ner några hack till. Alla (nästan iaf) har nedgångar i livet på olika sätt, så fungerar livet för de flesta av oss, tyvärr är det ju vissa saker som man inte alls ska prata om. Man ska inte prata om dålig ekonomi, man ska inte prata om "bråkiga och jobbiga" barn, man ska inte prata om dåliga äktenskap m.m. listan kan egentligen göras väldigt lång men det som de allra flesta skäms mest över är om de har dålig ekonomi. Det ska man inte prata om! Det ska man hålla för sig själv. 
 
Om man inte hamnat så långt ner i den dåliga ekonomin att man måste be om hjälp och ansöka om en matkasse eller två, eller behöver börja tigga för att få dagen att gå runt. Då ska du i och för sig skämmas och gärna stå med mössan i hand och be så ödmjukt om hjälp - men du behöver inte vara tyst då. Men jo skämmas ska du göra det hör liksom till när ekonomin tryter. 
 
Nej jag lovar jag ska rycka upp mig och landa på banan igen och ja detta kommer att lösa sig - så småningom. Det brukar ju göra det - det svåra i livet brukar lösa sig alltså. 
 
 
Familj, känslor, livet | |
#1 - - Izabell:

Man ska inte skämmas för att man har hamnat i en svacka.. Livet är inte (bara) en dans på rosor. Jag har sedan själv råkat illa ut och sagt upp mig från ett fast jobb pga av hälsosjäl som det så fint heter.. Jag är numera sjukskriven som arbetsrökande och vill inget hellre än att få ett jobb, varje dag som går kommer jag efter med räkningar..lite stressande..;)Lever på existensminimum, har inga föräldrar eller släkt. Jag känner dock att "folk" inte har att göra med hur dåligt jag har det, berättar det för de jag vill..Jag väljer dock att fokusera på vad som är positivt för annars hade jag inte mått så bra som jag ändå gör trots allt. Många verkar tro att jag inte har det så fattigt som jag har det.. har fått konstiga kommentarer om att jag har fina kläder och många nagellack e.t.c .. Ehh! Jag kanske hade dessa sakerna innan jag gick in i väggen! Man får se denna "svacka" som något tillfälligt, de kommer att bli bättre det lovar jag! <3 Många kramar!!!

Svar: Jag kan också känna att folk inte har något med att göra hur dålig ekonomi en har men ibland får jag liksom nog. Behövde skriva av mig för jag vägrar att skämmas. Förstår hur du har det och ja med en positiv syn blir det lättare, jag är där snart <3 Jag brukar vara positiv av mig men ibland är det svårt att se ljuset i tunneln - fast jag vet att det finns där. Kram fina <3
Marie-Louise

#2 - - Ann Catrine:

Du är så duktig på att formulera, både på FB och här!
Håller nog alltid med dig, men ska erkänna att jag är alldeles för feg emellanåt att stå för vad jag känner, minsta påhopp eller mothugg ligger jag som en plattfisk, finns ingen energi för sånt, Tyvärr!
För jag anser mig vara en rak och ärlig person, säger inget som jag inte står för. Men säger inte heller allt som jag "står för"...
Hoppas du fattar vad jag menar, låter virrigt värre det här...
Jag har alltid tigit som muren om mina problem, om dynghög till karl, om ekonomi som havererat, om... allt som varit svårt helt enkelt.
Alltid burit det själv som ett tungt ok över axlarna, inte ens blandat in familjemedlemmar...
Ensam är stark har varit mitt motto
Feg är vad jag är!
Men, du ger mig ett hopp om att kanske kanske...

Kram finast klokaste du <3

Svar: Tack vännen för dina ord. Det är inte feghet det handlar om tror jag, ibland orkar man inte blotta buken offentligt bara. Jag å andra sidan orkar inte stänga allt inne längre, jag vägrar att skämmas för att jag måste handla lågprismat tex... Varma kramar ❤️
Marie-Louise

#3 - - Solveig Lundin:

Tyvärr är det nog så. Vissa saker är tabu.
Men jag tror killar är bättre på att tala om för polarna när det är kass med ekonomin tex men när det kommer till dålig relation i relationen är de nog ännu värre. De håller tyst tills det inte finns något mer halmstrå att greppa efter innan de yttra sig.
Men så självklart är de olika för alla.

Svar: Ja så är det säkert och vissa saker är mer tabu för vissa och vise versa. Just ekonomin blir så stressande när den djävlas med en.... Kram min älskade vän <3
Marie-Louise

#4 - - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX:

Dålig ekonomi är skitjobbigt att ha. Det är stressande och man mår inte direkt superbra. Du vet att jag bara finns en bit bort från dig om du vill komma och äta lunch med mig, jag kan tyvärr inte erbjuda hemmagjord lunch för riktigt så bra är jag inte på matlagning men jag bjuder dig gärna på lunch så vi får prata lite skit och hänga en stund. Våga säga till om det är något. Kram

Svar: Ja det är riktigt stressande. Tack jag lovar att jag hör av mig, en sushilunch snart kanske :) Kram vännen
Marie-Louise

#5 - - Petra:

Mycket har hänt mig i livet men den havererade ekonomin är nog värst. Ser ingen ljusning de närmaste 10 åren. Tänker att pengar är inte allt. Jo i det här landet är det jätteviktigt. Tänker på att barnen inte kan delta i saker som andra kan. Nej usch då bryter jag ihop. Att jag går i trasor det är en sak men barnen ska inte behöva höva utsättas.
HATAR!!!

Svar: Ja fy det här med ekonomi :( usch det är riktigt tufft när ekonomin är ansträngd. Och nej vi kan inte leva våra liv utan pengar (tyvärr) :( Styrkekramar
Marie-Louise

#6 - - ✫ Fru Eriksson:

Jag kom in från goa Izabell & fastnade lääänge hos dig - mycket intressant läsning!

Svar: Vad trevligt att du trivdes :) Kram
Marie-Louise

#7 - - Longevity - en blogg om hälsa:

När det är för djävligt kan det bara bli bättre :-)
För det mesta i varje fall ..

Svar: Ja nu hoppas jag på en ljusning. Jag har iaf ett timjobb som jag jobbar på så redan nästa månad hoppas jag att det ska se lite bättre ut iaf... Ett av problemen med timjobb är ju att pengarna liksom kommer månaden efter och i januari kunde jag knappt jobba något alls eftersom jag fortfarande gick i skolan då. Kram vännen
Marie-Louise

Upp